Thursday, 4 February 2016

ក្រុម​អ្នក​ឃ្លាំ​មើល​ស្នើ​ឲ្យ​មាន​ការ​ចាត់ចែង​ប្រាក់​ពិន័យ​ចរាចរណ៍​ឲ្យ​មាន​តម្លាភាព

ក្រុម​អ្នក​ឃ្លាំ​មើល​ស្នើ​ឲ្យ​មាន​ការ​ចាត់ចែង​ប្រាក់​ពិន័យ​ចរាចរណ៍​ឲ្យ​មាន​តម្លាភាព
ប្រាក់​ពិន័យ​សរុប​ក្នុង​រយៈពេល​ពេញ​មួយ​ខែ​មករា​នេះ​​ ​​​មាន​ចំនួន​ជាង​២​ពាន់​លាន​រៀល ឬ​ប្រមាណ​ជាង​៥០ម៉ឺន​​ដុល្លារ​សហរដ្ឋ​អាមេរិក។

ហ៊ាន សុជាតា
03 កុម្ភៈ 2016 rfa


School of Vice: Only in Cambodia would the police be empowered to make money and earn income directly off members of the public in this manner, whilst at the same time giving their employer [the government] a rather dubious justification for outright and shameful abrogation of their financial-legal liability. Robbing from the poor and giving to the unpaid? It has always been the norm here...


ក្រុម​ប៉ូលិស​បញ្ជា​ចរាចរណ៍​នៅ​ខាង​ក្រៅ​ទី​កន្លែង​នៃ​​កិច្ច​ប្រជុំ​កំពូល​អាស៊ាន​​លើក​ទី​៨​នៅ​ទី​ក្រុង​ភ្នំពេញ​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២ ខែ​វិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០០២។
ក្រុម​ប៉ូលិស​បញ្ជា​ចរាចរណ៍​នៅ​ខាង​ក្រៅ​ទី​កន្លែង​នៃ​​កិច្ច​ប្រជុំ​កំពូល​អាស៊ាន​​លើក​ទី​៨​នៅ​ទី​ក្រុង​ភ្នំពេញ​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២ ខែ​វិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០០២។

ភ្នំពេញ—
ខណៈ​ពេល​ដែល​ ប្រាក់​ពិន័យ​បទ​ល្មើស​ចរាចរណ៍ កំពុង​កើន​ឡើង​យ៉ាង​គំហុក​នោះ នីតិ​វិធី​នៃ​ការ​ប្រើប្រាស់​ប្រាក់នេះ ​កំពុង​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​កិច្ចពិភាក្សា​ពី​សំណាក់​ក្រុម​អ្នក​តាម​ដាន​គោល​នយោបាយ​ និង​ការ​វិវត្ត​សង្គម​កម្ពុជា។

ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ថ្មី ដែល​មាន​ទំនោររឹត​បន្តឹង​ការអនុវត្ត​ច្បាប់​ចរាចរណ៍ និង​ការ​ផាក​ពិន័យ​ជា​ទឹក​ប្រាក់​ ដែល​មាន​ចំនួន​ច្រើន​ ត្រូវ​បាន​អនុវត្ត​ចាប់តាំង​ពី​ដើម​ឆ្នាំ​២០១៦នេះ។

ប្រាក់​ពិន័យ​សរុប​ក្នុង​រយៈពេល​ពេញ​មួយ​ខែ​មករា​នេះ ​មាន​ចំនួន​ជាង​២​ពាន់​លាន​រៀល ឬ​ប្រមាណ​ជាង​៥០ម៉ឺនដុល្លារ​សហរដ្ឋ​អាមេរិក។ នេះ​បើ​តាម​របាយ​ការណ៍​បូក​សរុប​លទ្ធផល​នៃ​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ផ្លូវគោក​ថ្មី​ប្រចាំ​ខែ​មករា​ ដែល​ចេញ​ដោយ​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ​កាល​ពី​ល្ងាច​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ។

នៅ​ក្នុង​ប្រកាស​អន្តរ​ក្រសួង​នៃ​ក្រសួង​មហា​ផ្ទៃ​ ​និង​ក្រសួង​សេដ្ឋកិច្ច​ និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ចេញ​កាល​ពី​ចុង​ឆ្នាំ​២០១៥​ កំណត់​ថា​ ប្រាក់​ពិន័យ​ចំពោះ​អំពើ​ល្មើស​ចរាចរណ៍​៧០​ភាគរយ​ នឹងត្រូវ​បាន​ទៅ​លើមន្ត្រី​នគរបាល​ចរាចរណ៍​ដែល​បំពេញ​ភារកិច្ច​នៅ​តាម​គោល​ដៅ​នីមួយៗ។

ប្រធាន​នាយកដ្ឋាន​នគរបាល​ចរាចរណ៍​ លោក​ រុន រ័ត្នវាសនា ​ឲ្យដឹងថា ​ជា​គោល​ការណ៍ ប្រាក់​ពិន័យ​ដែល​ទទួល​បាន​ ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​បែង​ចែក​ទៅ​ដល់​ដៃ​មន្ត្រី​នគរ​បាល​ក្រោយ​១៥​ថ្ងៃនៃ​ការ​បង់​ប្រាក់​ពិន័យ​នៅ​តាម​ស្នាក់​ការ។



លោក ​រុន​ រ័ត្ន​វាសនា ពន្យល់​ពី​នីតិ​វិធី​នៃ​ការ​បង់​ប្រាក់​ផាក​ពិន័យ​យ៉ាង​ដូច្នេះ​ថា៖

«ទី១​គាត់​ចេញ​បង្កាន់ដៃ។ បង្កាន់ដៃ​ពិន័យ មិន​មែន​ជា​បង្កាន់ដៃ​បង់​ប្រាក់​ទេ។ ហើយ​ទើប​យក​បង្កាន់​ដៃ​ពិន័យ​ទៅ​បង់​ប្រាក់។​ គាត់​រក​ប៉ុស្តិ៍ ​ស្នាក់​ការ​បង់​ប្រាក់​ហ្នឹង​នៅកន្លែង​ណា​ដែរ​ ជិត​សម្រាប់​គាត់។ អញ្ចឹង គាត់​ទៅ​បង់​នៅ​ហ្នឹង​ទៅ។ អញ្ចឹង ថវិកា​ទាំង​អស់ហ្នឹង គឺ​ប្រមូល​ទៅ​ខាង​ស្នងការ​ ហើយ​បាន​បែង​ចែក​គ្នា។​ កាល​ណា​គេ​បែង​ចែក​គ្នា​ហើយ​ គេ​ទូទាត់​នឹង​ក្រដាស​ស្នាម។ ធម្មតា​ វា​មាន​បង្កាន់ដៃ​បង់​ប្រាក់»។

ក្នុង​អំឡុង​ពេលមួយ​ខែ​នៃ​ការ​រឹត​បន្តឹង​ច្បាប់​ថ្មី​នេះ​ មន្ត្រី​នគរ​បាល​ចរាចរណ៍​បាន​ត្រួត​ពិនិត្យ​យាន​យន្ត​សរុប​ចំនួន​ប្រមាណ​ជិត​មួយ​លាន​គ្រឿង​ ក្នុង​នោះ​យាន​យន្ត​ដែល​ល្មើស ​មាន​ចំនួន​ជាង​២សែន​គ្រឿង​ ជនល្មើស​ជាតិ​ស្រវឹង​ចំនួន​ជិត​២​ពាន់​នាក់ និង​បាន​បញ្ជូន​ទៅ​តុលាការ​ចំនួន​៥៨នាក់។

គិត​ត្រឹម​ខែ​មករា​នេះ​ នាយកដ្ឋាន ​នគរបាល​ចរាចរណ៍​ទទួល​បាន​៧៣%​នៃ​ប្រាក់ផាក​ពិន័យ​សរុប។

ក្រុម​អ្នក​តាម​ដាន​គោល​នយោបាយ​ និង​ការ​វិវត្ត​សង្គម​កម្ពុជា ​បង្ហាញ​ការ​ពេញ​ចិត្ត​ចំពោះ​យន្តការ​នៃ​ការ​បែង​ចែក​ប្រាក់ពិន័យ​នេះ ក៏​ប៉ុន្តែ​ពួកគេ ទទូច​ឲ្យ​មាន​ការ​ចំណាយ​ដោយ​ប្រុង​ប្រយ័ត្ន។

នាយក​ប្រតិបត្តិ​សម្ព័ន្ធ​គណនេយ្យ​ភាព​សង្គម​កម្ពុជា​ លោក​ សន​ ជ័យ ​គាំទ្រ​យន្តការ​ផាក​ពិន័យ​ថ្មី​នេះ។

ប៉ុន្តែ ​លោក​គិត​ថា ​រូបមន្ត​ថ្មី​នេះ ​ទំនង​ជា​ចំណាយ​ពេល​យូរ​ទម្រាំ​ប្រាក់​នោះ​ទៅ​ដល់​ដៃ​មន្ត្រី​នគរបាល​ជាក់​ស្ដែង ។

«រូបមន្ត​ថ្មី​នេះ​ វា​យូរ។ ទម្រាំ​អ្នក​ពិន័យ​នេះ​គេ​ទៅ​បង់។ ហើយ​ការ​ទូទាត់ថវិកា​ទៅដល់​ប៉ូលិស ​វា​យូរ​ដែរ។ នេះ​ ជា​ឧបសគ្គ​មួយ​ ហើយ​យើង​ក៏​បារម្ភ​ដែរ​ថា​រូបមន្ត​បែប​ហ្នឹង ​អាច​ធ្វើឲ្យ​ហានិភ័យ ឬ​ក៏​ប៉ូលិស​មិន​ទទួល​បាន​ផល​ប្រយោជន៍​ពី​ការ​ផាក​ពិន័យ​ ដោយសារ​តែ​ការគ្រប់គ្រង​ប្រព័ន្ធ​ហិរញ្ញវត្ថុ​នៅ​កម្ពុជា​ មាន​ទម្លាប់​នៃ​អំពើ​ពុក​រលួយ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រព័ន្ធ​ដែល​គេ​ស្នើ​សុំ​ ត្រូវ​បាន​វាយតម្លៃ​ជោគជ័យ​ទាប»។

លោក​ សន​ ជ័យ ពន្យល់​ថា ទិដ្ឋភាព​រួម​នៃ​ការ​បែង​ចែក​ប្រាក់​ពិន័យ​៧០%​ដល់​មន្ត្រី​ចរាចរណ៍​តាម​គោលដៅ​ ហាក់​ដូច​ជា​កំពុង​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​ចរាចរណ៍។

ប៉ុន្តែ ​អតុល្យភាព​នៃ​ការ​បែង​ចែក​ផល​ចំណេញ​ពី​ការ​ផាក​ពិន័យ​ គឺ​ជា​ក្តី​បារម្ភ​របស់​លោក។​

លោក​ មាន​ប្រសាសន៍​ថា​ ការ​បែងចែក​ប្រាក់​ពិន័យ​ទៅ​តាម​ចំនួនករណី​ដែល​ប៉ូលិស​ចរាចរណ៍នីមួយៗ​ បាន​ធ្វើការ​ផាក​ពិន័យ​នេះ អាច​នឹង​បង្ក​ឲ្យ​មាន​ទំនាស់​ផល​ប្រយោជន៍​នា​ពេល​ខាង​មុខ។

«អត្តសញ្ញាណ​មន្ត្រី​រាជការ​ដូច​គ្នា តែ​ជោគវាសនា​ផ្សេងគ្នា។ ប៉ូលិស​ ត្រូវ​ប៉ាន់ ​តែ​ប៉ូលិស​ចរាចរណ៍​នៅ​ទី​ប្រជុំជន​ ចុះ​ប៉ូលិស​ចរាចរណ៍​តាម​ទី​ជនបទ? ប៉ូលិស​ដូច​តែ​គ្នា​ហ្នឹង។​ ថ្ងៃ​ក្រោយ​ អាច​នាំ​ឲ្យ​មាន​ទំនាស់​រវាង​ប៉ូលិស​ចរាចរណ៍។ អញ្ចឹង ប៉ូលិស​តាម​ជនបទ ​សុំ​ដូរ​មក​កណ្ដាល​ភ្នំពេញ​ក្រែង​បាន​ប្រាក់​ផាក​ច្រើន​ដូច​គេ»។​

លោក​ សន​ ជ័យ ស្នើ​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល ​បែង​ចែក​ផល​ចំណេញ​នេះ​ឲ្យ​មាន​ភាព​ស្មើ​គ្នា​ក្នុង​រង្វង់​ភាគី​ពាក់ព័ន្ធ ចៀស​វាង​មាន​ការ​បាក់​ទឹក​ចិត្ត​ពី​សំណាក់​មន្ត្រី​អនុវត្ត​ច្បាប់ក្នុង​រូបភាពណា​មួយ។

លោក​ ណែប ស៊ីនថៃ នាយក​វិទ្យាស្ថាន​តស៊ូ​មតិ ​និង​គោល​នយោបាយ ​គាំទ្រ​ការផ្ដល់​ប្រាក់​លើក​ទឹក​ចិត្ត​ដល់​មន្ត្រី​នគរបាល​ចរាចរណ៍​នេះ ក៏​ប៉ុន្តែ​រូប​លោក ក៏​ចង់ឲ្យ​មាន​ការ​បែង​ចែក​ថវិកា​មួយ​ចំនួន​ចំពោះ​ការ​អប់រំ​ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​ចរាចរណ៍​ និង​មួយ​ចំនួន​ទៀត ប្រើប្រាស់​ទៅលើ​ផលប្រយោជន៍​ការងារ​ចរាចរណ៍​ តួយ៉ាង​ការ​បន្ថែម​ស្លាក​សញ្ញា​ចរាចរណ៍​នៅ​តាម​ដង​ផ្លូវ​ជាដើម។

ទន្ទឹម​នឹង​ការ​ចង់​ឃើញ​ប្រាក់​បៀវត្ស​សមរម្យ​សម្រាប់​មន្ត្រី​ចរាចរណ៍​ លោក​ ណែប​ ស៊ីនថៃ ​អះអាង​ថា​ ការ​បំពេញ​ភារកិច្ច​របស់​មន្ត្រី​ចរាចរណ៍ មិន​គួរ​គប្បី​ចាំទាល់តែ​មាន​ប្រាក់​លើក​ទឹក​ចិត្ត​នោះ​ទេ។

«បើ​និយាយ​មួយ​ភ្លែត​យើង​យល់ថា​ នេះ​ជា​រង្វាន់​លើក​ទឹកចិត្ត​ដល់​មន្ត្រី ​ដើម្បី​ធ្វើការ​ឲ្យ​បាន​សស្រាក់​សស្រាំ។ តែ​បើ​ក្រឡេក​មួយ​ផ្នែក​ទៀត វា​បង្ហាញ​ថា​ស្ថាប័ន​ដែល​មាន​កាតព្វកិច្ច ​ធ្វើ​ការងារ​នេះ​ បែរ​ជា​ធ្វើការ​មិន​បាន​ពេញ​លេញ ទាល់​តែ​មាន​ប្រាក់​បន្ថែម ​បាន​ធ្វើការ»។

យ៉ាងណាមិញ​ លោក​ រុន​ រ័ត្ន​វាសនា អះអាង​ថា​ នីតិវិធី​នៃ​ការ​បង់​ប្រាក់ និង​បែង​ចែក​ប្រាក់​ពិន័យ​នេះ មាន​ការ​ទូទាត់​បញ្ជី​ជា​រៀង​រាល់​ថ្ងៃ។ ហើយ​លោក​ថា​ ការ​ធ្វើ​ដូច្នេះ​ វា​មាន​តម្លាភាព ​ជាងការ​ទូទាត់​ការ​ផាក​ពិន័យ​ជា​សាច់​ប្រាក់​ភ្លាមៗ​ដូច​លើក​មុន។

«យើង​ឃើញ​អនុវត្ត​មួយ​ខែ​នេះ​ មិន​មាន​បញ្ហា។ មាន​តម្លាភាព​ ដោយសារ​ទី១ អ្នក​ចេញ​បង្កាន់ដៃ​ពិន័យ​ មិន​មែន​ជា​អ្នក​ទទួល​ប្រាក់ពិន័យ។ អញ្ចឹង ​គាត់​អត់​ដឹង​ថា ​បង់​ប៉ុន្មាន​អី​ប៉ុន្មាន​ទេ។ គាត់​មាន​សិទ្ធិ​ចេញ​តែ​ក្រដាស​ហ្នឹង។ គាត់​អត់​មាន​បាន​ទទួល​ថវិកា​ទេ។ អញ្ចឹង ​វា​មាន​តម្លាភាព​ហើយ ហើយ​អ្នក​ដែល​យក​បង្កាន់ដៃ​ទៅ​បង់​ប្រាក់​ កាល​ណា​គាត់​ឃើញបង្កាន់​ដៃ​ពិន័យ​ប៉ុណ្ណា​ គាត់​ចេញ​បង្កាន់ដៃ​បង់​ប្រាក់​ប៉ុណ្ណឹង»។

លោក​ រុន​ រ័ត្ន​វាសនា​ បញ្ជាក់​ថា​ រដ្ឋាភិបាល​ មាន​គម្រោង​រៀប​ចំ​ឲ្យ​មាន​ការ​បង់​ប្រាក់​ពិន័យ​តាម​រយៈ​ប្រព័ន្ធ​ធនាគារ​នា​ពេល​អនាគត ​ដើម្បី​បន្ថែម​ភាព​ងាយ​ស្រួល​ដល់​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ និង​ធានា​តម្លា​ភាព​នៃ​ការ​បង់​ប្រាក់​ឲ្យ​កាន់​តែ​ខ្ពស់​ថែម​ទៀត។

នៅ​ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​បូក​សរុប​លទ្ធផល​នៃ​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ផ្លូវគោក​ថ្មី​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ​នោះ ក្រសួង​មហាផ្ទៃ​ បាន​សម្រេច​បង្កើត​ក្រុម​ការងារ​ចំនួន​៧​ក្រុម​បន្ថែមទៀត។ ក្នុង​នោះ​ រួម​មាន​ ​ក្រុម​ការងារ​ត្រួត​ពិនិត្យ​សាលា​បង្រៀន​បើកបរ ​ក្រុម​ការងារ​ត្រួត​ពិនិត្យ​លក្ខណៈ​បច្ចេកទេស​យានយន្ត​ ក្រុម​ការងារ​ផ្សព្វផ្សាយ​អប់រំ ក្រុម​ការងារ​ត្រួតពិនិត្យ​ល្បឿន និង​ការ​បើកបរ​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​នៃ​ជាតិ​ស្រវឹង ក្រុម​ការងារ​ចល័តត្រួតពិនិត្យ​បទ​ល្មើស​ចរាចរណ៍​ ក្រុម​ការងារ​គ្រប់គ្រង​ទិន្នន័យ​យានយន្ត​ ហើយ​និង​ក្រុម​សង្គ្រោះ​បន្ទាន់។

ថ្លែង​នៅ​ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​បូក​សរុប​លទ្ធផល​នេះ​ដែរ លោក​ ស ខេង ​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ​ និង​ជា​ប្រធាន​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​សុវត្ថិភាព​ចរាចរណ៍​ផ្លូវ​គោក ក៏​លើក​ឡើង​ពី​គម្រោង​នៃ​ការ​ដាក់​ក្រុម​ការងារ​នៅ​តាម​ហាង​លក់​គ្រឿង​ស្រវឹង​ ឬ​រង្គសាល​នានា ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​នៃ​គ្រឿងស្រវឹង​ផង​ដែរ៕

No comments: