Khmer Circle:
Cambodia is in reality not just a one-party state but one-man state. Within the CPP itself - as there is within any group or banding of people - there would always exist variations in perspectives and views. Yet, these divergent opinions are completely steam-rolled under to conform with the wishes and wimps of the one man wielding all the executive powers at the top of the ruling hierarchy.
So, the notion that any legislation must pass through debate and consultative process is pretty much redundant. As for "civil society", well, their role and influence in this regard are even more irrelevant. Perhaps, they are free to observe the workings of this legislative body from a distance and ought to consider themselves fortunate to have any standing office in the country under this one-man show system in the first place. Much less consulted over anything...
2020-06-04
rfa
កិច្ចប្រជុំរដ្ឋសភាឯកបក្សនៃរបបលោក ហ៊ុន សែន អនុម័តសេចក្ដីព្រាងច្បាប់ចំនួនពីរ ប្រឆាំងនឹងអំពើសម្អាតប្រាក់ ឬលាងលុយកខ្វក់ នៅថ្ងៃទី៤ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០២០។
រូប៖ រដ្ឋសភា
រដ្ឋសភាឯកបក្សនៃរបបលោក ហ៊ុន សែន នឹងអនុម័តសេចក្ដីព្រាងច្បាប់ចំនួនពីរ ប្រឆាំងនឹងអំពើសម្អាតប្រាក់ ឬលាងលុយកខ្វក់ នៅថ្ងៃទី៤ មិថុនានេះ។ ការគ្រោងអនុម័ត សេចក្ដីព្រាងច្បាប់ទាំងពីរនេះ យ៉ាងប្រញាប់ប្រញាល់ដូច្នេះ កើតមានឡើង ក្រោយគណៈកម្មការអឺរ៉ុបសម្រេចដាក់បញ្ចូលកម្ពុជា ទៅក្នុងបញ្ជីខ្មៅនៃក្រុមប្រទេស លាងលុយកខ្វក់។ មន្ត្រីសង្គមស៊ីវិលថា ច្បាប់ទាំងពីរនេះ ធ្វើឡើងដោយគ្មានការពិគ្រោះ យោបល់ ឬប្រមូលធាតុចូល ពីខាងសង្គមស៊ីវិល ដើម្បីចូលរួមចំណែកធានាការទប់ស្កាត់អំពើ លាងលុយកខ្វក់នៅកម្ពុជាឲ្យមានប្រសិទ្ធភាព។
សេចក្តីព្រាងច្បាប់ទាំងពីរដែលរដ្ឋសភានឹងយកមកអនុម័តនៅថ្ងៃនេះ គឺសេចក្ដីច្បាប់ស្ដីពីការប្រឆាំងការសម្អាតប្រាក់ និងហិរញ្ញប្បទានភេរវកម្ម និងសេចក្ដីព្រាងច្បាប់ស្ដីពីការប្រឆាំង ហិរញ្ញប្បទានដល់ការរីកសាយភាយអាវុធមហាប្រល័យ។
ផ្ទុយពីការអះអាងរបស់អ្នកនាំពាក្យរដ្ឋសភារូបនេះដែលថា ច្បាប់ទាំងពីរនេះមាន ការពិគ្រោះយោបល់ពីគ្រប់ភាគីពាក់ព័ន្ធនោះ នាយកប្រតិបត្តិអង្គការតម្លាភាពកម្ពុជា លោក ប៉ិច ពិសី ថា សេចក្ដីព្រាងច្បាប់ទាំងពីរនេះ ធ្វើឡើងដោយពុំមានការពិគ្រោះយោបល់ ឬប្រមូលធាតុចូលពីតំណាងអង្គការសង្គមស៊ីវិលឡើយ៖ «តាមដែលខ្ញុំដឹង ដូចជា មិនមានព័ត៌មានអំពីការជជែកពិភាក្សា អំពីខ្លឹមសាររបស់ច្បាប់ហ្នុង ជាមួយដៃគូពាក់ព័ន្ធទេ ហើយខាងសាធារណជន ក៏ដូចជា មិនមានព័ត៌មានស្ដីអំពីច្បាប់ហ្នុងដែរ»។
លោក ប៉ិច ពិសី ថា លោកមិនអាចវាយតម្លៃពីគុណភាពនៃច្បាប់ថ្មីទាំងពីរបានទេនេះ ព្រោះស្ថាប័នលោក ក៏ពុំទាន់មានសេចក្ដីព្រាងច្បាប់ទាំងពីរនេះនៅឡើយដែរ។ តែលោកសង្ឃឹមថា ច្បាប់ថ្មីនេះ ឆ្លើយតបនឹងតម្រូវការ និងអនុសាសន៍របស់អង្គការ អន្តរជាតិដែលធ្វើការជាមួយរតនាគារជាតិ និងរដ្ឋាភិបាល៖ «អ្វីដែលយើងដឹង គឺរាជរដ្ឋាភិបាលតាក់តែងច្បាប់ហ្នុង ដើម្បីឆ្លើយតបទៅនឹងអនុសាសន៍របស់អង្គការដែលធ្វើការវាយតម្លៃ គឺអង្គការ FATF ហើយនឹងអនុសាសន៍របស់សហគមន៍អឺរ៉ុបដែលដាក់ចេញជាដើម ហើយក៏មានអនុសាសន៍ផ្សេងទៀត ដែលខាងអង្គការ OECD គេដាក់ជូនយូរមកហើយ។ ខាងធនាគារជាតិ និងអង្គភាពដែល ធ្វើការប្រឆាំងនឹងការលាងលុយ ក៏គាត់ដឹងអំពីអនុសាសន៍មួយចំនួន ដែលគាត់ត្រូវធ្វើ ដើម្បីឆ្លើយតបទៅនឹងយន្តការអន្តរជាតិហ្នុង»។
ដូចគ្នានេះដែរ មន្ត្រីអង្គការសង្គមស៊ីវិលមួយរូបទៀត ដែលជានាយករងទទួលបន្ទុកផ្នែកឃ្លាំមើលសិទ្ធិមនុស្សនៃអង្គការលីកាដូ លោក អំ សំអាត លើកឡើងថា អង្គការរបស់លោក ក៏ពុំដែលត្រូវតំណាងរដ្ឋាភិបាលអញ្ជើញឲ្យចូលរួមពិគ្រោះយោបល់ទាក់ទងនឹងការធ្វើសេចក្ដីព្រាងច្បាប់ទាំងពីរនេះដែរ៖ «ចំពោះលីកាដូ យើងអត់បានចូលរួមទេ។ អង្គការផ្សេង ខ្ញុំអត់ដឹងដែរ។ លីកាដូយើងទើបតែដឹងនៅពេលដែលគណៈរដ្ឋមន្ត្រីប្រជុំអនុម័តទៅលើសេចក្ដីព្រាងច្បាប់នេះ ហើយបញ្ជូនទៅរដ្ឋសភា…។ ដើម្បីឲ្យច្បាប់ហ្នុងវាល្អ ទាល់តែមានការទាញចូលគ្រប់ធាតុផ្សំ បានន័យថា មានការពិគ្រោះយោបល់ជាសាធារណៈ ជាពិសេស អ្នកជំនាញ ឬក៏ការប្រមូល [ធាតុចូល] ពីអង្គការសង្គមស៊ីវិលផ្សេងៗ ជាមតិយោបល់ ដើម្បីធ្វើយ៉ាងណាឲ្យច្បាប់ហ្នុងវាបានល្អទៅ ដើម្បីកុំឲ្យមានការរិះគន់»។
អាស៊ីសេរី ក៏បានព្យាយាមទាក់ទងប្រធាននាយកប្រតិបត្តិធនាគារ អេស៊ីលីដា បណ្ឌិត អ៊ិន ចាន់នី ដើម្បីចង់ដឹងបន្ថែមពីការពិគ្រោះយោបល់ពាក់ព័ន្ធនឹងការធ្វើច្បាប់ទាំងពីរនេះ ក៏ប៉ុន្តែ លោកមិនលើកទូរស័ព្ទកាលពីថ្ងៃទី៣ មិថុនា។
ការគ្រោងអនុម័តសេចក្ដីព្រាងច្បាប់ដ៏សំខាន់ទាំងពីរនេះ កើតមានឡើងភ្លាមៗ មិនដល់មួយខែផង ក្រោយគណៈកម្មការអឺរ៉ុប ដែលជាសាខាប្រតិបត្តិរបស់សហភាពអឺរ៉ុប បានសម្រេចដាក់បញ្ចូលកម្ពុជាទៅក្នុងបញ្ជីខ្មៅនៃក្រុមប្រទេសលាងលុយកខ្វក់ បង្កការគំរាមកំហែងដល់ប្រព័ន្ធហិរញ្ញវត្ថុរបស់អឺរ៉ុប។ ទន្ទឹមគ្នានោះ កម្ពុជាបានជាប់ឈ្មោះពីរឆ្នាំជាប់គ្នា ក្នុងបញ្ជីប្រផេះនៃប្រទេសលាងលុយកខ្វក់របស់ ស្ថាប័នឃ្លាំមើលអំពើលាងលុយកខ្វក់ពិភពលោកឈ្មោះ FATF។
ការដាក់ចំណាត់ថ្នាក់នេះ ត្រូវអ្នកជំនាញកិច្ចការអន្តរជាតិ និងមន្ត្រីសង្គមស៊ីវិលថា នឹងមិនត្រឹមតែធ្វើឲ្យ បាត់បង់ទំនុកចិត្តពីអ្នកវិនិយោគទុនអន្តរជាតិលែងហ៊ានមកវិនិយោគ នៅកម្ពុជាប៉ុណ្ណោះទេ តែក៏ធ្វើឲ្យអ្នករកស៊ីក្នុងស្រុក ជួបការលំបាកក្នុងការបង្វិលប្រាក់ ឬទទួលបានសេវាកម្មហិរញ្ញវត្ថុ ជាមួយប្រទេសជាដៃគូអន្តរជាតិដែរ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ វាក៏ឆ្លុះឲ្យឃើញពីការបាត់បង់ថវិកាជាតិ ដោយសារតែក្រុមអ្នកមានអំណាចនៅកម្ពុជា អាចជាប់ពាក់ព័ន្ធនឹងអំពើលួចលុយជាតិយកទៅលាក់ទុកនៅបរទេស ក្រោមរូបភាព ជាការបណ្តាក់ទុនវិនិយោគ ឬជាការទិញអចលនទ្រព្យ។
ឆ្លើយតបនឹងសំណួរថា តើច្បាប់ថ្មីនេះ នឹងមានវិសាលភាពដាក់ទោសទណ្ឌដល់ពួកអ្នកមាន អំណាចខ្មែរដែលលួចលុយជាតិយកទៅលាក់ទុកនៅក្រៅប្រទេសជាការសម្អាតប្រាក់ លោក ឡេង ប៉េងឡុង ព្យាយាមបដិសេធបញ្ហានេះ៖ «ខ្ញុំអត់បានដឹងថា មាននរណាយក [លុយ] ទៅលាក់ យកទៅអីទេ។ ក៏ប៉ុន្តែ ច្បាប់នេះ ចេញមកដើម្បីហ្នុងគ្រប់គ្រងហិរញ្ញប្បទាន គឺការលាងលុយ ការសម្អាតប្រាក់ គឺគ្រប់គ្រងបញ្ហាទាំងនេះហើយ»។
ផ្អែកតាមរបាយការណ៍របស់ស្ថាប័នស្រាវជ្រាវឈ្មោះ សុចរិតភាពហិរញ្ញវត្ថុសាកល (Global Financial Integrity) ដែលមានមូលដ្ឋាននៅសហរដ្ឋអាមេរិក ជាមធ្យម លំហូរហិរញ្ញវត្ថុ ខុសច្បាប់ពីការលាងលុយកខ្វក់នៅកម្ពុជា មានក្នុងរង្វង់ទឹកប្រាក់ប្រមាណជិត ១ពាន់លាន ដុល្លារក្នុងមួយឆ្នាំ។ គ្រាន់តែក្នុងឆ្នាំ២០១៦ តែមួយឆ្នាំ យ៉ាងហោចណាស់ ទឹកប្រាក់ចំនួនជិត ២ពាន់លានដុល្លារ (១,៨ពាន់លានដុល្លារ) ត្រូវបានគេសម្អាតចេញពីប្រទេសកម្ពុជា។
ប្រធានស្ដីទីគណបក្សសង្គ្រោះជាតិ និងជាអតីតរដ្ឋមន្ត្រីសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ លោក សម រង្ស៊ី ពុំមានជំនឿថា ការធ្វើច្បាប់ថ្មីទាំងនេះអាចទប់ស្កាត់អំពើលាងលុយកខ្វក់នៅកម្ពុជាបានឡើយ។ លោកធ្លាប់លើកឡើងថា ទាល់តែប្ដូរប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងប្រទេសបែបលួចជាតិបច្ចុប្បន្ន ដែលលោកហៅថា «ចោរាធិបតេយ្យ» ចោលតែម្តង ហើយដាក់ជំនួសមកវិញ ដោយប្រព័ន្ធប្រជាធិបតេយ្យត្រឹមត្រូវពិតប្រាកដ ទើបអាចដោះស្រាយបញ្ហាលាងលុយកខ្វក់នេះបាន៕
No comments:
Post a Comment