Tuesday, 14 December 2021

គណបក្ស​ភ្លើង​​ទៀន ​បន្ត​លើក​​ស្លាក​​​​នៅ​​ខេត្ត​កណ្ដាល​ និង​រៀបចំ​​​តំណាង​​តាម​​ឃុំ-សង្កាត់ ​ត្រៀម​​ចូល​រួម​​បោះឆ្នោត​​​​​​​​​


Khmer Circle:

“Candle Light” should mean: “light” [= ពន្លឺ] in both Khmer and English instead of “fire” [=ភ្លើង]. Thus, “Candle Light Party” would be better translated into Khmer as: “គណបក្ស​ពន្លឺទៀន” rather than: “គណបក្ស​ភ្លើង​​ទៀន”!

What’s the difference? A lot. As teachers of English as a second language will agree literal translations of words in one language into another is fraught with difficulties and actual meanings going amiss.

Both ‘light’ and ‘fire’ maybe inseparable and intertwined and both maybe forms of energy, but they generally denote or refer to distinct sets of meanings and characteristics. For instance, the term “lumière” [light] in French is the inspiration behind the European ‘Enlightenment’ in the 17th and 18th centuries; a sweeping movement and domination in ideas and philosophy. The ‘light’ gave rise eventually to not only dreams, hopes and aspirations, but also to revolutions and violent upheavals, including one witnessed in Cambodia in the seventies.

Anyway, hopefully, this does not give the country’s ex-KR Prime Minister the pretext to dissolve the party in question! 

Think of ‘candle light’ as in its positive meaning and power: that which drives out the darkness in both hearts and minds of the world.

🔺🔺🔺 

ដោយ ជាតិ ចំណាន
2021-12-13

គណបក្ស​ភ្លើង​​ទៀន ​បន្ត​លើក​​ស្លាក​​​​នៅ​​ខេត្ត​កណ្ដាល​ និង​រៀបចំ​​​តំណាង​​តាម​​ឃុំ-សង្កាត់ ​ត្រៀម​​ចូល​រួម​​បោះឆ្នោត​​​​​​​​​ 

(រាប់ពីឆ្វេងទី៦) លោក សាច់ សេដ្ឋា ប្រធាន​ស្តីទី​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន ចូលរួម​ពិធី​លើក​ស្លាក​គណបក្សភ្លើងទៀន​នៅ​ខេត្តកណ្តាល កាលពី​ថ្ងៃទី១២ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១។
រូប៖ គេ​ផ្ដល់​ឱ្យ

 

គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​​នៅ​ខេត្ត​កណ្ដាល​ ចាប់​ផ្ដើម​រៀបចំ​​រចនាសម្ព័ន្ធ​ និង​ដាក់​​តំណាង​​នៅ​តាម​ឃុំ សង្កាត់​ហើយ ​ដើម្បី​ត្រៀម​ចូលរួម​បោះឆ្នោត​ឆ្នាំ​២០២២​ ខាង​មុខ ក្នុង​ករណី​ស្ថាន​ការណ៍​​ប្រជាធិបតេយ្យ​​មាន​ភាព​ល្អ​ប្រសើរ​។ ការ​រៀបចំ​នេះ​ ធ្វើ​ឡើង​ក្រោយ​ពេល​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន ​​បាន​ជួប​ជុំ​សមាជិក​​ធ្វើ​ពិធី​​​​លើក​ស្លាក​បក្ស​​នៅ​​​​​ខេត្ត​កណ្ដាល​ឡើងវិញ ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១២​ ខែធ្នូ។ អ្នក​ឃ្លាំមើលថា​ ការ​បង្កើន​សកម្មភាព នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​​​​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​​ទទួល​បាន​ប្រជាប្រិយភាព​លឿន​។

ការលើក​ស្លាក និង​សំណេះសំណាល​របស់​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​នៅ​ខេត្ត​កណ្ដាល​​ បានដំណើរ​ទៅ​ដោយ​រលូន ហើយ​មិន​​មាន​ការ​រារាំង​ ឬ​​ការ​ប៉ះ​សំដី​គ្នា​រវាង​​អាជ្ញាធរ និង​ពលរដ្ឋ​ទេ​។

​​​​​​​​​លេខាធិការ​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​​ប្រចាំ​ខេត្ត​កណ្ដាលលោក ផុន សុភា ឲ្យ​ដឹង​ថា គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​បាន​ជូន​ដំណឹង​ទៅ​​អាជ្ញាធរ​ ហើយ​ពួកគាត់​បាន​ជួយ​សម្រួល​ច្រើន​ដល់​ការ​ជួប​ជុំ​​នេះ។ លោកបន្ត​ថា បន្ទាប់​ពី​​ការ​លើក​ស្លាក​​​នេះ​រួច​​ ​គណ​បក្ស​​នឹង​ចាប់​ផ្ដើម​រៀបចំ​រចនា​សម្ព័ន្ធ​នៅ​តាម​ឃុំ​-​សង្កាត់​​ទាំង​អស់​​​ទូទាំង​​ខេត្ត​កណ្ដាល​​ ដើម្បី​ត្រៀម​ខ្លួន​ចូលរួម​ការ​បោះឆ្នោត​ជ្រើស​រើស​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃុំ​-សង្កាត់​​នៅ​ឆ្នាំ​២០២២។ លោក​​ជឿ​ជាក់​ថា​ គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​នឹង​ទទួល​បាន​ការ​គាំទ្រ​​​ពី​ពលរដ្ឋ​នៅ​ខេត្ត​កណ្ដាល​៖ «អំពាវនាវ​ឲ្យ​ពុក​ម៉ែ​បង​ប្អូន​​គ្រប់​និន្នាការ​នយោបាយ​ទាំង​អស់​មក​ចូលរួម​ជាមួយ​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន នៅ​តាម​ខេត្ត​ តាម​ក្រុង នៅ​តាម​តំបន់​រៀងៗ​ខ្លួន​ ពីព្រោះ​ថា ​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន គឺជា​ក្ដី​សង្ឃឹម​របស់​ពុក​ម៉ែ​បង​ប្អូន ជា​ទី​បង្អែក​ដ៏​រឹង​មាំ​​សម្រាប់​អ្នក​ប្រជាធិបតេយ្យ​ និង​អ្នក​សិទ្ធិ​មនុស្ស​»។​​


​​​​​​​សាខា​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​​ខេត្ត​កណ្ដាល ​ស្ថិត​នៅ​​​​​ភូមិ​ឫស្សី​ស្រុក ឃុំ​ឈើទាល ស្រុក​កៀនស្វាយ​។ ​​ប្រធាន​ស្ដីទី​លោក ថាច់ សេដ្ឋា​ បាន​ដឹកនាំ​សមាជិក​​គណ​បក្ស​ជាង​ពីរ​រយ​(២៥០)​នាក់ លើក​ស្លាក​ ​ប្រគល់​ត្រា និង​ឯកសារ​របស់​គណបក្ស​ជូន​តំណាង​នៅ​ខេត្ត​កណ្ដាលនៅ​ថ្ងៃ​ទី​១២ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១នេះ។​​

ថ្លែង​ក្នុង​កម្មវិធី​​នោះលោក ថាច់ សេដ្ឋា លើក​ទឹក​ចិត្ត​ឲ្យ​​សមាជិក ​​អ្នក​គាំទ្រ និង​ពលរដ្ឋ​ចូល​រួម​ជាមួយ​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន ឲ្យ​បាន​ច្រើន​ដើម្បី​សំដៅ​​ឆ្ពោះ​ទៅ​រក​ការ​បោះឆ្នោត​ឃុំ​-សង្កាត់ ​​ឆ្នាំ​២០២២ និង​ការ​បោះឆ្នោត​ជាតិ​​ឆ្នាំ​២០២៣។ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​ករណី​មាន​ការ​គំរាម​កំហែង​លើ​​​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​​នោះ​​លោក​ ថាច់ សេដ្ឋា បញ្ជាក់​ថា​ គណបក្ស​​នឹង​​ធ្វើ​ពហិការ​​​​ដោយ​​មិន​ចូលរួម​ការ​បោះឆ្នោត​បន្ត​ទៀត​៖ «បើ​សិន​ណា​អត់​មាន​ការ​គំរាម​​កំហែង​។ យើង​ធ្វើ​សកម្មភាព​បាន​ទេ ដូច​យើង​ខ្ញុំ​ជម្រាប​ថា យើង​និយាយ​ពី​​គោល​នយោបាយ​យើង​បាន​ ហើយ​យើង​បង្ហាញ​ពី​សកម្មភាព​យើង​បាន​ អា​ហ្នឹង​​យើង​ចូលរួម​ការ​បោះឆ្នោត​បាន​។ ប៉ុន្តែ​បើ​សិន​ជា​គ្រាន់​និយាយ​ពី​រឿង​គោល​នយោបាយ​របស់​យើង​ ឲ្យ​មាន​ការ​អភិវឌ្ឍន៍​ឃុំ​សង្កាត់ ឬ​ក៏​អ្វី​អំពើ​ពុក​រលួយ​​ សុទ្ធ​តែ​រឿង​យើង​(​និយាយ​អត់​បាន​) អា​ហ្នឹង​ទៅ​ម្ដេច​រួច​ អត់​រួច​ទេ។ អ៊ីចឹង​ហើយ​បាន​ថា មិន​មែន​យើង​ចេះ​តែ​ចូល ហើយ​​ចេះ​តែ​ធ្វើ​​ដោយ​អត់​មាន​ការ​គិត​ទាំង​អស់​នោះ​ទេ»។

​​គណបក្ស​​ភ្លើង​ទៀន ​ធ្លាប់​​ធ្វើ​ពហិការ​ដោយ​មិន​ចូលរួម​ការ​បោះឆ្នោត​​​ថ្នាក់​ជាតិ​ចំនួន​ ២ ​ដង​​រួច​​ហើយ គឺ​​នៅ​​ពី​​ឆ្នាំ​២០១៣ ​ដោយ​សារ​ចង់​​ទុក​លទ្ធភាព​ជូន​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ និង​​នៅ​ឆ្នាំ​២០១៨ ធ្វើ​ពហិការ​ម្ដង​ទៀត ដោយ​សារ​ការ​​​​​មិន​ពេញ​ចិត្ត​នឹង​ស្ថានភាព​ធ្លាក់​ចុះ​ធ្ងន់ធ្ងរ​​នៃ​លទ្ធិ​ប្រជាធិបតេយ្យ​​នៅ​កម្ពុជា​ ក្រោយ​រំលាយ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ។

ជុំវិញ​រឿង​នេះ វិទ្យុ​អាស៊ី​សេរី​ មិន​អាច​សុំ​ការ​បញ្ជាក់​ពី​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​លោក សុខ ឥសាន្ត បាន​ទេ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១២ ខែធ្នូ។ តែ​​​លោក​ធ្លាប់​បញ្ជាក់​ថា គណបក្ស​​​ដែល​បាន​ចុះ​បញ្ជី​ក្នុង​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ មាន​សិទ្ធិ​ធ្វើ​សកម្មភាព​ស្រប​ច្បាប់​​បាន​ ហើយ​សកម្មភាព​ទាំង​អស់​នោះ មិន​អាច​គំរាម​កំហែង​​ដល់​ប្រជាប្រិយ​​​​បក្ស​​​កាន់​អំណាច​​ឡើយ។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​នេះ​ក្ដី ​​​អ្នក​ឃ្លាំមើល​​​ជឿ​ជាក់​ថា​ វត្តមាន​របស់​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន នឹង​ក្លាយ​ជា​ឧបសគ្គ​ខ្លះ ​ក្នុង​ការ​ទប់​ស្កាត់​មិន​ឲ្យ​គណបក្ស​កាន់​អំណាច​​អាច​ជិះ​សេះ​លែង​ដៃ​ដូច​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​​​។

អ្នក​សិក្សា​ផ្នែក​ច្បាប់លោក វ៉ន ចាន់ឡូត យល់​ថា​ ថ្វីត្បិត​តែ​ការ​ចាប់​ផ្ដើម​ជា​ថ្មី​ឡើងវិញ​​របស់​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​ពេល​នេះ ​មិន​​​អាច​​​មាន​លទ្ធភាព​យក​ឈ្នះ​​​​គណបក្ស​​ប្រជា​ជន​កម្ពុជា​បាន​ភ្លាមៗ​​មែន តែ​​គណបក្ស​​ភ្លើង​ទៀន​នឹង​អាច​​​ទទួល​បាន​ការ​គាំទ្រ​ច្រើន​​​​ក្នុង​ការ​បោះឆ្នោត​ខាង​មុខ ដែល​អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​គណ​បក្ស​នេះ​​​មាន​លទ្ធភាព​ជួយ​​ពលរដ្ឋ​ក្នុង​ការ​​តតាំង​ជាមួយ​​​គណ​​បក្ស​​កាន់​អំណាច​​៖ «បើ​សិន​ជា​ការ​បោះឆ្នោត​ហ្នឹង មិន​ប្រព្រឹត្តទៅ​ដំណើរ​ការ​សេរី និង​យុត្តិធម៌​ទេ រាល់​គណបក្ស​ដែល​ចូលរួម​ទាំង​បំពាន​នឹង​គ្មាន​ន័យ​ទេ​ ហើយ​គ្រាន់​តែ​ជា​គណបក្ស​ដើម្បី​​ចូលរួម​បំពេញ​នូវ​លក្ខខណ្ឌ​នៃ​ភាព​ស្រប​ច្បាប់​​ក្នុង​ការ​បោះឆ្នោត ហើយ​បំពេញ​នូវ​ភាព​ស្រប​ច្បាប់​ចំពោះ​គណបក្ស​ប្រជាជន»។​​​

គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន មាន​ឈ្មោះ​ដើម​មកពី​គណបក្ស​ជាតិខ្មែរ​ ដែល​ជា​គណបក្ស​ប្រឆាំង​​​​​​​តែ​មួយ​គត់​ ​ត្រូវ​បាន​បង្កើត​ដោយ​លោក សម រង្ស៊ី នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៥។ ក្រោយ​មក​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៨ ​រដ្ឋាភិបាល​បាន​កែប្រែ​ច្បាប់​ចាប់​បង្ខំ​ឲ្យ​គណ​បក្ស​នេះ​ ប្ដូរ​ឈ្មោះ​ជា​គណ​បក្ស សម រង្ស៊ី វិញ​។ នៅ​ឆ្នាំ​២០១៧ ​រដ្ឋាភិបាល​បាន​កែប្រែ​ច្បាប់​នយោបាយ​​ម្ដងទៀត ដែល​បង្ខំ​ឲ្យ​គណបក្ស​នេះ​សម្រេច​ប្ដូរ​ឈ្មោះ​ទៅ​តាម​រូប​សញ្ញា​ គឺ​គណបក្ស​ភ្លើង​ទៀន​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ។

គណបក្ស​នេះ ​បាន​​ផ្អាក​សកម្ម​ភាព​ទាំង​ស្រុង​៤​ឆ្នាំ​មក​​ហើយ​​ តាំង​ពី​​ពេល​តុលាការ​កំពូល​រំលាយ​​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ​នៅ​ចុង​ឆ្នាំ​២០១៧​មក​ ហើយ​ទើប​តែ​ធ្វើ​សមាជ​ឡើង​វិញ​កាល​ពី​ចុង​ខែ​វិច្ឆិកា ​​ដើម្បី​ដាក់​ចេញ​យុទ្ធសាស្ត្រ​​ផ្សះផ្សា​ជាតិ និង​​ស្ដារ​លទ្ធិ​ប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា​៕​

9 comments:

Anonymous said...

The difference between "sunlight" and "candle light" for instance in Khmer:

ពន្លឺថ្ងៃ
ពន្លឺភ្លើងទៀន
ពន្លឺចង្គៀងប្រេងកាត
ពន្លឺចង្កៀង​ខ្លាញ់


Anonymous said...

Can't just say ពន្លឺទៀន because the candle alone, by itself can't produce no light [ពន្លឺ] until it is lit thus ពន្លឺភ្លើងទៀន...

Anonymous said...

4:20 am:
"ពន្លឺភ្លើងទៀន" isn't wrong, but lengthy and unnecessary.
Sunlight [=ពន្លឺព្រះអាទិត្យ]; moonlight [=ពន្លឺព្រះច័ន្] and not “ពន្លឺភ្លើងព្រះអាទិត្យ” [sunlight] or ពន្លឺភ្លើងព្រះច័ន្ [moonlight]. The term “light” alone already assumes something i.e., the source of that light is lit. Also we are speaking and dealing with metaphors rather than physical things here.
The most important thing is whether the Khmer people or speakers of the Khmer language instinctively understand what is meant by the term ‘candlelight’ i.e., ‘ពន្លឺទៀន’. Thus, ‘ពន្លឺទៀន’ is both right and adequate.
"NO trash" or "No litter" is a much better, more concise written form of public warning notice than having lots of written words in the same notice to the same end.

Anonymous said...

Candle by itself has no light.
I believe " KANAPAK PUNLEU PHLEUNG TEAN" makes more sense.

93 years old woman

Anonymous said...


'Truth', 'knowledge', 'en-light-enment' 'Wisdom', 'children', 'justice', morality, ethics etc. all could be and often said to embody the light of the world.

The moon also by itself has no light?

Anonymous said...

11:31 pm
ប្រើភាសាបរទេស មកវែកញែកប្រៀបប្រដូច និងភាសាខ្មែរយើង អាចនឹងបង្កើតឲ្យមាន ការលំបាកស្រពិចស្រពិលសាំញាំចៀសមិនផុត។ សូម្បីតែរវាងខ្មែរយើងជាភាសាខ្មែរយើងក៏ដោយក៏នៅតែមាន ភាពមិនចុះសម្រុងគ្នា១០០ភាគរយទៅរួចបានដែរ។ កាលគាត់នៅរស់ ជិតាខ្ញុំជួយបង្រៀនខ្ញុំឲ្យចេះអាននិងសរសេរភាសាខ្មែរនោះ គាត់តែងតែនិយាយថា សម្ដេច ជួន ណាត និង គេងវ៉ាន់សាក់ មិនដែលយល់ស្របគ្នា ១០០ភាគរយនោះទេ បើនិយាយពី អក្សរខ្មែរនិងភាសាខ្មែរយើង។
ដូច្នេះ Re: The moon also by itself has no light?
If one hasn't been educated and learned some sense about sciences, one couldn't and would never ever be able to reason like that, why? Because we are on this so-called planet earth, we see the moon and we say ah...."the moon light"...no one ever thinks of lighting the moon up to give us some light. But does one think of the same thing when seeing a candle sitting/planting there on the shelf...Not until we light it up just like my Gramps says, go light the candle up ចៅ!!!

Imagine of what's going on with all of those PhDs [know-it-all] in the Kingdom of the Wonders of the Hun Sen régime

Anonymous said...

1:25 am:

I don't know what you are on about. Candlelight is inspired by 'light' as opposed to darkness; the antithesis of evil or ignorance.

That’s the case in all known cultures and languages given the role it has performed in human life and societies for thousands of years.
A language – just like a candle – is a tool or medium for expiating a point or a metaphysical premise. In any language, however, ‘candlelight’ means ‘candlelight’ and not ‘light of the candleflame or fire’! It does not require a PhD education to grasp that, surely?

Language – any human language - is inherently imprecise. It’s full of metaphors, inuendo, shades and nuances. We are not talking about scientific definitions of the candle, the candlelight, the sunlight, the moonlight and so forth in the Khmer language or what else. Nor are we demanding such use of language in order to make sense of the notion or symbolism of what is meant by “candlelight”. Shall we also add the identity of the person who lights the candle or even the manufacturer of the candle and so on so as to account for all the stages and steps involved in the process of bringing about the candle’s light?!

A person’s knowledge of a language – weak or strong - does not necessarily dictate the depth or quality of their perception or intellectual penetration of a given topic or social fact.
The renown Khmer language academic – professor Keng Vannsak – might have earned himself much praise among his compatriots and admirers, but less remembered was his part in instilling and imparting the notion of “original Khmers” [‘Khmer-Mons’] onto his mentees such as Saloth Sar [Pol Pot] who was subsequently also known by his nom de guerre - 'Original Khmer', Ieng Sary and other impressionable young ‘revolutionaries’ at the time.

Rationality does not always lead to humanity. Much less to wisdom.

Anonymous said...

លោក SOV,
That's quite a colorful writing there Mr. SOV, congrats! I am lucky for being able to understand your dissertation-like and most convincing argument yet about the "candle light" in English!!! You are a scholar and quite a gentleman!!! My late Grandpa would be [surely] proud of you...

An old song that means nothing of its meaning in Khmer language:

https://www.youtube.com/watch?v=qT2Wh7U44A0

Khmer Circle said...


3:27 am:

We would all be proud of your beloved late Grandpa for having a filial and righteous grandson such as you!

Take care.