Sunday, 29 December 2024

មន្ត្រី​បក្ស​ប្រឆាំង​ថា រដ្ឋាភិបាល​បង្ហាញ​ពី​ការ​ធ្វើ​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​ដើម្បី​ស្អំ​ចិត្ត​ពលរដ្ឋ

Khmer Circle:

Even if a road along the border with Vietnam is to be constructed - and this regime has so far not found the courage to do so for fear of causing concern to Hanoi - it would be a tough challenge as the Vietnamese have already enforced these zig zag lines separating the two countries in many strategic locations. These arrow points inevitably protrude into Cambodia and onto Cambodians' ancestral farms and communal areas; a part and parcel of Vietnam's 'nam tien' or Southward expansion and piece-meal territorial annexations at Cambodia's expense in recent centuries. 

In fact, the entire boundary between these two nations is drawn well inside or on Cambodian soil but, to add insult to injury the Vietnamese and their trained Cambodian border ministers claim that Cambodia 'does not have any clearly defined border demarcation with Vietnam' which is another way of saying Vietnam is entitled to have the benefit of the doubt and that the border line is what the Vietnamese say it is and or demand at will! 

The zig zag lines may also be there for strategic purposes too: it means any road built along them would also have to veer or conform along these awkward lines rather than follow a straight linear route. Military logistics and troop movements may also be subjected to such haphazard landscapes too since geography and terrain also constitute integral features in military calculations. Any half-witted West Point graduate will know that...

Note some old stone border markers planted by French and Khmer administrations have been discovered deep in what is now Vietnam's territory or Kampuchea Krom [Lower Cambodia]. When your neighbours fail to respect and honour your boundary then you have no clearly defined boundary or ownership over your living space to speak of! 

^^^  

ដោយ យ៉ង ចាន់តារា
2024.12.27

មន្ត្រី​បក្ស​ប្រឆាំង​ថា រដ្ឋាភិបាល​បង្ហាញ​ពី​ការ​ធ្វើ​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​ដើម្បី​ស្អំ​ចិត្ត​ពលរដ្ឋ 
លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន ម៉ាណែត ថ្លែង​ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ កាល​ពីថ្ងៃទី២៥ ធ្នូ ២០២៤។
រូប៖ ហ្វេសប៊ុកលោក ហ៊ុន ម៉ាណែត

មន្ត្រី​គណបក្ស​ប្រឆាំង​មិន​ទុក​ចិត្ត​​រដ្ឋាភិបាល​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត ថា អាច​កសាង​ហេដ្ឋារចនាសម្ពន្ធ​តាម​បណ្ដោយ​ព្រំដែន​ដោយ​សន្សំសំចៃ និង​គ្មាន​អំពើ​ពុករលួយ​ឡើយ ស្រប​ពេល​ដែល​មន្ត្រី​ក្រោម​ឱវាទ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​នេះ​នៅ​តែ​មិន​ទាន់​បង្ហាញ​គម្រោង​ចំណាយ​ជាក់លាក់​ពី​ការ​សាងសង់​ផ្លូវ​នៅឡើយ។ ការ​លើកឡើង​នេះ​គឺ​បន្ទាប់​ពី​រដ្ឋាភិបាល​របស់​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត ប្រកាស​ពី​ការ​វិវត្ត​នៃ​ការងារ​សាងសង់​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​ដោយ​ប្រើប្រាស់​ថវិកា​ដែល​បាន​មក​ពី​ការ​រៃអង្គាស​ប្រាក់​ពី​ពលរដ្ឋ។

ក្រោយ​បិទ​បញ្ចប់​យុទ្ធនាការ​រយៈពេល ៦៦ថ្ងៃ​នៃ​ការ​រៃអង្គាស​លុយ​ពី​ពលរដ្ឋ​កាលពី​ចុង​ខែ​តុលា ដែល​រដ្ឋាភិបាល​អះអាង​ថា ដើម្បី​យក​ទៅ​កសាង​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​រួចមក រដ្ឋាភិបាល​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត ទើបតែ​បង្ហាញ​ពី​លទ្ធផល​នៃ​ការងារ​ឈូស​ឆាយ​ផ្លូវ​ខ្សែ​ដំបូង​មាន​មុខ​កាត់​៥ម៉ែត្រ បាន​ប្រវែង​ប្រមាណ​ជិត​៦០​គីឡូម៉ែត្រ។

អតីត​អ្នក​តំណាង​រាស្ត្រ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ លោក អ៊ំ សំអាន ប្រាប់​វិទ្យុ​អាស៊ី​សេរី​នៅ​ថ្ងៃទី២៧ ខែធ្នូ ថា ការ​បង្ហាញ​ពី​លទ្ធផល​នៃ​ដំណើរការ​ឈូស​ឆាយ​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​នេះ​គឺជា​រឿង​ល្អ។ ប៉ុន្តែ​លោក​មិន​ទុក​ចិត្ត​លើ​ការ​ប្រើប្រាស់​ថវិកា​របស់​រដ្ឋាភិបាល​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត នោះ​ទេ ពីព្រោះ​គិត​មក​ទល់​ពេល​នេះ​រដ្ឋាភិបាល​ពុំបាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​ចំណាយ​លុយ​ជាក់លាក់​លើ​ការ​ឈូស​ឆាយ​ផ្លូវ​ខ្សែ​ដំបូង​នេះ​នៅឡើយ​ទេ។ លោក​បន្ត​ថា ការ​បង្ហាញ​ពី​លទ្ធផល​ដំបូង​នៃ​ការ​សាងសង់​ផ្លូវ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​នៅ​ពេល​នេះ​គឺ​គ្រាន់តែ​ជា​សារ​នយោបាយ​ប្រជាភិថុតិ​ដើម្បី​លួង​ចិត្ត​ពលរដ្ឋ​កុំ​ឱ្យ​រិះគន់​រដ្ឋាភិបាល​ពី​រឿង​រៃអង្គាស​លុយ​ពលរដ្ឋ។

លោក អ៊ំ សំអាន៖ «ខ្ញុំ​គិត​ថា វា​មិន​មាន​តម្លាភាព​នោះ​ទេ យើង​ដឹង​ហើយ​រដ្ឋាភិបាល​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត ពុករលួយ​តាំង​ពី​លើ​ដល់​ក្រោម អ៊ីចឹង​មូលនិធិ​ដែល​ទទួល​បាន​ពី​ឧកញ៉ា និង​ពលរដ្ឋ​វា​មិន​បាន​ទៅ​ដល់​ការ​ធ្វើ​ផ្លូវ​១០០%នោះ​ទេ។ យ៉ាង​ហោច៥០%ចូល​ហោប៉ៅ​របស់​មន្ត្រី​គ្រប់​លំដាប់​ថ្នាក់​ហ្នឹង​ដោយសារ​តែ​អំពើ​ពុករលួយ។ យើង​មើល​ផ្លូវ​ស្រុក​ខ្មែរ​ធ្វើ​មុខ​ខូច​ក្រោយៗ​អ៊ីចឹង​ផ្លូវ​ហ្នឹង​គ្មាន​គុណភាព​នោះ​ទេ»

 

ការ​លើក​ឡើង​ពី​មន្ត្រ​បក្ស​ប្រឆាំង​រូប​នេះ​គឺ​បន្ទាប់​ពី​ក្រុម​ការងារ​ចំពោះ​កិច្ច​គ្រប់គ្រង​មូលនិធិ​កសាង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​តាម​ព្រំដែន​ដោយ​ផ្ដោត​លើ​ការ​កសាង​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន នៅ​ថ្ងៃទី២៧ ខែធ្នូ ចេញ​សេចក្ដី​ប្រកាស​ព័ត៌មាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​វិវត្ត​នៃ​ការងារ​សាងសង់​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន។ ក្នុង​នោះ រដ្ឋាភិបាល​បាន​បោស​សម្អាត​មីន និង​គ្រាប់​មិន​ទាន់​ផ្ទុះ​បាន​ប្រមាណ​ជិត​១លាន៥សែន​ម៉ែត្រ​ការ៉េ (.៤៦២.៥០០​ម៉ែត្រ​ការ៉េ) និង​បាន​ឈូស​ឆាយ​​ផ្លូវ​ខ្សែ​ដំបូង​មាន​មុខ​កាត់​៥ម៉ែត្រ​បាន​ប្រវែង​ជិត ៦០​គីឡូម៉ែត្រ (៥៨,៥​គីឡូម៉ែត្រ) ក្នុង​ខេត្ត​មណ្ឌលគិរី និង​ខេត្ត​រតនគិរី។

វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី​មិន​អាច​ទាក់ទង​អ្នកនាំពាក្យ​នាយករដ្ឋមន្ត្រី លោក មាស សោភ័ណ្ឌ និង​ប្រធាន​ក្រុម​ការងារ​ចំពោះ​កិច្ច​គ្រប់គ្រង​មូលនិធិ​កសាង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​តាម​ព្រំដែន លោក គឹម ប៊ុនថាន ដើម្បី​សុំ​ការ​ឆ្លើយតប​ជុំវិញ​រឿង​បាន​ទេ​នៅ​ថ្ងៃទី២៧ ខែ​ធ្នូ។

ជុំវិញ​រឿង​នេះ ប្រធាន​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃ្លាំ​មើល​កម្ពុជា​លោក ម៉ែន ណាត មាន​ប្រសាសន៍​ថា សេចក្ដី​ប្រកាស​របស់​រដ្ឋាភិបាល​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត ដែល​លើកឡើង​ពី​ការ​ធ្វើ​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​គឺ​មិន​ទាន់​គ្រប់គ្រាន់​នឹង​​អាច​បញ្ជាក់​ថា រដ្ឋាភិបាល​ធ្វើ​ផ្លូវ​ប្រកប​ដោយ​តម្លាភាព និង​ប្រសិទ្ធភាព​នោះ​ទេ។ លោក​បន្ត​ថា ដើម្បី​ធ្វើ​ឱ្យ​ពលរដ្ឋ​ទុក​ចិត្ត​លើ​ការ​កសាង​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន គឺ​រដ្ឋាភិបាល​គួរតែ​បង្ហាញ​ពី​បច្ចុប្បន្នភាព​នៃ​ការ​ចាយវាយ​លុយ​ទៅ​លើ​ការ​សាងសង់​ផ្លូវ លើកទឹកចិត្ត​ពលរដ្ឋ​ឱ្យ​រស់នៅ​តាម​បណ្ដោយ​ខ្សែ​ក្រវាត់​ព្រំដែន និង​ប្ដេជ្ញា​ចិត្ត​ការពារ​បូរណភាព​ទឹក​ដី​ដោយ​សើរើ​ឡើង​វិញ​ការ​ចុះ​អនុសញ្ញា​ទាំងឡាយ​ពាក់ព័ន្ធ​រឿង​ព្រំដែន​ជាមួយ​ប្រទេស​វៀតណាម។

លោក ម៉ែន ណាត៖ «ទី៣​រដ្ឋាភិបាល​មិន​ត្រឹមតែ​អភិវឌ្ឍន៍​ខ្សែ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​តែ​ប៉ុណ្ណឹង​ទេ​ត្រូវតែ​សើរើ​ខ្សែ​បន្ទាត់​ព្រំដែន​ដែល​បោះ​កន្លង​ទៅ​ដែល​វា​មាន​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​ដែល​បោះ​តាម​សន្ធិសញ្ញា​ខុសឆ្គង​ឆ្នាំ២០០៥ ឆ្នាំ២០១៩ ត្រូវ​សើរើ​ឡើងវិញ​ហើយ​ធ្វើ​និរាករណ៍​សន្ធិសញ្ញា​ចោល​ឱ្យ​អស់​អ៊ីចឹង​បាន​អាច​ធានា​នៅ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ព្រំដែន​បាន​រឹងមាំ»

ក្រោយ​ផ្ទុះ​ការ​រិះគន់ និង​ការ​តវ៉ា​ពី​សំណាក់​ក្រុម​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន​នៅ​ក្នុង​និង​ក្រៅ​ប្រទេស​ពី​ការ​បាត់បង់​ទឹកដី​ទៅ​ប្រទេស​វៀតណាម​ដោយ​សារ​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​តំបន់​ត្រីកោណ​អភិវឌ្ឍន៍ CLV-DTA រួច​មក រដ្ឋាភិបាល​លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត បាន​បើក​យុទ្ធនាការ​រយៈពេល ៦៦ថ្ងៃ​ដើម្បី​រៃអង្គាស​លុយ​ពី​ពលរដ្ឋ​ដោយ​អះអាង​ថា យក​ទៅ​កសាង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​តាម​ព្រំដែន។ អាជ្ញាធរ​រដ្ឋាភិបាល​ក៏​បាន​ចាប់ខ្លួន​ក្រុម​អ្នករិះគន់​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​នេះ​ប្រមាណ​ជិត ១០០នាក់ ដោយ​ចោទ​ថា ពលរដ្ឋ​ទាំងនេះ​មាន​បំណង​ចង់​ផ្ដួល​រំលំ​រដ្ឋាភិបាល។ នៅ​ទន្ទឹម​នឹង​នេះ រដ្ឋាភិបាល​បាន​ប្រមូល​បាន​ថវិកា​សរុប​ជិត ២៧​លាន​ដុល្លារ (២៦.៩៦៧.៦០៩ដុល្លារ) ពី​ពលរដ្ឋ​ជាង​៧សែន​នាក់។ ក្រោយ​បញ្ចប់​យុទ្ធនាការ​នេះ​នៅ​ដំណាច់​ខែ​តុលា រដ្ឋាភិបាល​ប្រកាស​ថា នឹង​សាងសង់​ផ្លូវ​ក្រវាត់​ព្រំដែន​ប្រវែង ២៥០​គីឡូម៉ែត្រ ជា​ផ្លូវ​ក្រាល​ល្បាយ​ថ្ម​មួយ​ខ្សែ​ថ្មី​មាន​តួ​ផ្លូវ ៩​ទៅ​១០ម៉ែត្រ និង​មុខកាត់ ៧ម៉ែត្រ ក្នុង​ខេត្ត​មណ្ឌលគិរី និង​ខេត្ត​រតនគិរី។ រដ្ឋាភិបាល​ក៏​គ្រោង​បោសសម្អាត​មីន​និង​គ្រាប់​មិន​ទាន់​ផ្ទុះ​លើ​ផ្ទៃដី​សរុប​ជាង ៦លាន​២សែន​ម៉ែត្រ​ការ៉េ (.២៥០.០០០​ម៉ែត្រ​ការ៉េ) និង​កសាង​សំណង់​មួយ​ចំនួន​ទៀត។ រដ្ឋាភិបាល​អះអាង​ថា​នឹង​បញ្ចប់​គម្រោង​សាងសង់​ទាំងនេះ​ក្នុង​រយៈពេល​ប្រមាណ​២ឆ្នាំ​កន្លះ។

ទោះ​យ៉ាង​ណា អ្នក​ឃ្លាំ​មើល​សង្គម និង​មន្ត្រី​បក្ស​ប្រឆាំង​ចង់​ឃើញ​រដ្ឋាភិបាល លោក ហ៊ុន ម៉ាណែត ប្ដេជ្ញា​ចិត្ត​ការពារ​បូរណភាព​ទឹកដី​តាម​រយៈ​ការ​លុប​ចោល​ដី​សម្បទាន​សេដ្ឋកិច្ច​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​បាន​កាត់​ឆ្វៀល​ឱ្យ​ទៅ​ក្រុមហ៊ុន​វៀតណាម និង​បង្ហាញ​ពី​តម្លាភាព​នៃ​​ការ​ចាយ​វាយ​លុយ​ក្នុង​ការ​កសាង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​តាម​បណ្ដោយ​ព្រំដែន​ជា​សាធារណៈ ពីព្រោះ​កន្លង​ទៅ​រាល់​គម្រោង​អភិវឌ្ឍន៍​មួយ​ចំនួន​គឺ​ក្រុម​គ្រួសារ​ត្រកូល «ហ៊ុន» តែង​លាក់បាំង និង​ផ្ដល់​សិទ្ធិ​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ដែល​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការ​រក​ស៊ី​ទុច្ចរិត៕

No comments: