Tuesday 11 April 2023

ទំនាស់​ប្រដាល់​គុន​ខ្មែរ និង​មួយ​ថៃ (MuayThai) រាលដាល​កាន់តែ​ឆ្ងាយ


ដោយ ជីវិតា
2023.04.10
ទំនាស់​ប្រដាល់​គុន​ខ្មែរ និង​មួយ​ថៃ (MuayThai) រាលដាល​កាន់តែ​ឆ្ងាយ  
ប័ណ្ណផ្សព្វផ្សាយ​ការប្រកួតកីឡាប្រដាល់​រវាង​កីឡាករខ្មែរ លោក ធឿន ធារ៉ា (ឆ្វេង) និង​កីឡាករថៃ លោក សៃយុក កាលពីចុងឆ្នាំ​២០២២។
រូប៖ ហ្វេសប៊ុក
 

ទំនាស់​អ្នក​គាំទ្រ​ប្រដាល់​គុន​ខ្មែរ និង​មួយថៃ (MuayThai) កំពុង​មាន​ភាព​ចម្រូងចម្រាស និង​រីក​រាលដាល​ទៅ​ដល់​វប្បធម៌ ប្រវត្តិសាស្ត្រ និង​សិល្បៈ​។ អ្នកវិភាគ​លើកឡើង​ថា រដ្ឋាភិបាល​ប្រទេស​ទាំង​២ គួរ​រក​ដំណោះស្រាយ​កណ្ដាល​មួយ ដែល​ភាគី​ទាំង​២​អាច​ទទួល​យក​បាន។

កីឡា​គឺជា​ការ​ប្រកួត​ដើម្បី​បង្កើត​ចំណង​មិត្តភាព​។ ប៉ុន្តែ​ចំពោះ​ការប្រកួត​កីឡាប្រដាល់​រវាង​កម្ពុជា និង​ថៃ មិន​ត្រឹមតែ​ជា​ការ​តស៊ូ​របស់​កីឡាករ​នៅ​លើ​សង្វៀន​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​ក៏​ជា​ការ​ខ្វែងគំនិត​គ្នា​ពី​ប្រភព​ដើម​នៃ​ក្បាច់គុន នៃ​អ្នកគាំទ្រ​ប្រទេស​ទាំង​២ នេះ​ផង​ដែរ។

ជម្លោះ​អ្នកគាំទ្រ​គុន​ខ្មែរ និង មួយ​ថៃ បាន​ផ្ទុះឡើង​សាជាថ្មី​ម្ដង​ទៀត បន្ទាប់​ពី​ស្ថាប័ន​ប្រដាល់​មួយ​ថៃ ពិភពលោក (WMO) កាលពី​ថ្ងៃទី​០៦ ខែមេសា​នេះ បាន​ចេញ​លិខិត​មួយ​ហាមឃាត់​កីឡាករ ជនជាតិ​ប្រេស៊ីល (Brazil) ឈ្មោះ​ធីអាហ្គោ ថេស៊ីរ៉ា (Thiago Teixeira) មិន​ឱ្យ​ចូលរួម​សកម្មភាព​ប្រដាល់​របស់​មួយ​ថៃ​ពិភពលោក នា​ពេល​អនាគត បន្ទាប់ពី​អ្នក​ប្រដាល់​ជនបរទេស​មួយ​នេះ​ប្រកាស​គាំទ្រ​គុន​ខ្មែរ។

អតីត​គ្រូ​ប្រដាល់ និង​ជា​គណៈកម្មការ​ប្រតិបត្តិ​នៃ​សហព័ន្ធ​កីឡាប្រដាល់​គុន​ខ្មែរ លោក មាស សុគ្រី ប្រាប់​វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី​ថា កីឡាប្រដាល់​រវាង​ភាគី​ខ្មែរ និង​ថៃ មិន​មាន​បញ្ហា​អ្វី​ធំដុំ​នោះ​ឡើយ ហើយ​កន្លង​មក គណៈកម្មការ​ប្រដាល់​របស់​ប្រទេស​ទាំង​២ បាន​សម្របសម្រួល​គ្នា​ដោយ​សន្តិវិធី និង​ផ្លាស់ប្ដូរ​កីឡាករ​ឱ្យ​ទៅ​ប្រកួត​ជា​ធម្មតា។ លោក​បន្ត​ថា បញ្ហា​ទំនាស់​នៃ​ស្ថាប័ន​កីឡា ដែល​បាន​ឆ្លៀត​ឱកាស​ចុះផ្សាយ​ព័ត៌មាន​បំផ្លើស និង​ពង្រីក​បញ្ហា​ឱ្យ​កាន់តែ​ធំ រហូត​ឈាន​ដល់​ការ​រើសអើង​ពូជសាសន៍ និង​ការ​វាយប្រហារ​គ្នា​លើ​បណ្ដាញ​សង្គម។

 

នៅក្នុង​ព្រឹត្តិការណ៍​ប្រកួត​ប្រដាល់​មួយថៃ ដែល​រៀបចំឡើង​នៅ​ប្រទេស​អាល្លឺម៉ង់ (German) កាល​ពី​ថ្ងៃទី​១ មេសា កីឡាករ ធីអាហ្គោ បាន​ឈ្នះ​ការ​ប្រកួត និង​ទទួល​បាន​ខ្សែ​ក្រវាត់​ពី​ស្ថាប័ន​ប្រដាល់​មួយ​ថៃ​ពិភពលោក។ ប៉ុន្តែ ស្ថាប័ន​នេះ​បាន​ដកហូត​ខ្សែ​ក្រវាត់​មក​វិញ និង​ហាម​ប្រាម​កីឡាករ ធីអាហ្គោ មិន​ឱ្យ​ចូលរួម​ប្រកួត​ប្រដាល់​មួយ​ថៃ​ពិភពលោក ទៀត​នោះ​ទេ ដោយ​លើក​ហេតុផល​ថា សកម្មភាព​របស់​កីឡាករ ធីអាហ្គោ មាន​ហេតុផល​នយោបាយ មិន​ស័ក្ដិ​សមជា​កីឡាករ ព្រោះ​លោក ធីអាហ្គោ បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​អាប់ឱន​កីឡា​ជាតិ​របស់​ប្រទេស​ថៃ និង​មាន​ចរិត​ញុះញង់​ឱ្យ​មាន​ការរើសអើង​ពូជ​សាសន៍។

ទាក់ទិន​រឿង​នេះ កីឡាករ ធីអាហ្គោ ដែល​បាន​ថ្លែង​ក្នុង​សន្និសីទ​សារព័ត៌មាន នៅ​ថ្ងៃទី​៨ មេសា មិន​បាន​បង្ហាញ​ប្រតិកម្ម​ចំពោះ​វិធានការ​របស់​ស្ថាប័ន​ប្រដាល់​មួយ​ថៃ​ពិភពលោក​នេះ​នៅឡើយ ដោយ​លោក​គ្រាន់តែ​ប្ដេជ្ញា​បង្ហាញ​គុន​ខ្មែរ​ទៅ​កាន់​ពិភពលោក។

វិធានការ​របស់​ស្ថាប័ន​ប្រដាល់​មួយ​ថៃ​ពិភពលោក​(WMO)​ចំពោះ​កីឡាករ​ប្រេស៊ីល​នេះ ទទួល​រង​ការ​រិះគន់​ពី​អ្នកគាំទ្រ​ប្រដាល់​គុន​ខ្មែរ។ អ្នកគាំទ្រ​ប្រដាល់​គុន​ខ្មែរ​ចាត់ទុក​វិធានការ​របស់​ស្ថាប័ន​ប្រដាល់​មួយ​ថៃ ថា ជា​ការ​សងសឹក​ចំពោះ​កីឡាករ ធីអាហ្គោ ដែល​លោក​បាន​ចាក​ចេញ​ពី​សង្វៀន​មួយ​ថៃ មក​ចូលរួម​ជាមួយ​គុន​ខ្មែរ ហើយ​បាន​លើក​ទង់ជាតិ​កម្ពុជា ក្រោយ​ឈ្នះ​ការ​ប្រកួត កាល​ពី​ថ្ងៃទី​២ ខែ​មេសា និង​ក្លាយ​ជា​អ្នក​ផ្សព្វផ្សាយ​គុន​ខ្មែរ។

កីឡាករ ធីអាហ្គោ ក៏បាន​លើកឡើង​ពី​រូបចម្លាក់​នៅ​តាម​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទខ្មែរ​ហើយ​និយាយ​ថា ក្បាច់​ប្រដាល់​ថៃ ដែល​ជនជាតិ​ថៃ​ហៅថា មួយ​ថៃ (Muay Thai) មាន​ប្រភព​ដើម​ពី​គុន​ខ្មែរ​បុរាណ។

វិវាទ​ក្នុង​វិស័យ​កីឡា​ប្រដាល់​រវាង​កម្ពុជា ថៃ ធ្លាប់​មាន​ភាព​ចម្រូងចម្រាស​ម្ដង​រួច​មក​ហើយ ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការ​ប្រើប្រាស់​ឈ្មោះ គុន​ខ្មែរ និង​មួយ​ថៃ ក្នុង​វិញ្ញាសា​ការប្រកួត​នៅ​ស៊ីហ្គេម​លើក​ទី​៣២ ដែល​កម្ពុជា​នឹង​ធ្វើ​ជា​ម្ចាស់ផ្ទះ ដោយ​សហព័ន្ធ​ប្រដាល់​ថៃ​អន្តរជាតិ​(IFMA) បដិសេធ​មិន​បញ្ជូន​កីឡាករ​ឱ្យ​ចូល​រួម​ប្រកួត​ក្រោម​ឈ្មោះ​គុន​ខ្មែរ​ឡើយ។

ជុំវិញ​ជម្លោះ​វប្បធម៌ នៃ​ពលរដ្ឋ​ទាំង​២​ប្រទេស​នេះ រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា និង​រដ្ឋាភិបាល​ថៃ មិន​ទាន់​ចេញ​សេចក្ដី​ថ្លែងការណ៍ ឬ​កិច្ច​ចរចា​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​នេះ​នៅ​ឡើយ​ទេ។

កីឡាករ ធីអាហ្គោ ដែល​យក​ទង់ជាតិ​កម្ពុជា​មក​គ្រង ថ្មីៗ​នេះ​បាន​ទទួល​ជំនួយ​ពី​ក្រុម​ឧកញ៉ា និង​មន្ត្រី​ធំៗ​ជា​បន្តបន្ទាប់ ជាពិសេស​ពី​លោកនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ហើយ​លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ថាបើ​អាច​ទៅ​រួច​លោក​នឹង​ស្នើ​ទៅ​ព្រះមហាក្សត្រ ផ្តល់​សញ្ជាតិ​ខ្មែរ​ដល់​កីឡាករ ធីអាហ្គោ ទៀត​ផង។

កន្លង​មក​កម្ពុជា និង​ថៃ ដែល​ជា​ប្រទេសជិតខាង និង​មាន​វប្បធម៌​ស្រដៀង​គ្នា ម្ដងម្កាល​កើត មាន​វិវាទ​ជាមួយគ្នា​ដូច​ជា​ជម្លោះ​រឿងក្ដី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ ដែល​ឈាន​ដល់​ការ​ប៉ះទង្គិច​កម្លាំង​យោធា វិវាទ​ផ្នែក​សិល្បៈ រចនាបថ​ប្រាសាទ និង​ក្បាច់គុន​ជាដើម។

ទោះជា​យ៉ាងណា សាស្ត្រាចារ្យ​ថៃ ផ្នែក​ទស្សនៈ​វិទ្យា ប្រវត្តិសាស្ត្រ និង​ជា​កវីនិពន្ធ លោក ស៊ូឡាក់ ស៊ីវ៉ារ៉ាក់ (Sulak Siwarak) បាន​ពន្យល់​នៅ​លើ​បណ្ដាញ​សង្គម​យូធូប (YouTube) របស់​លោក​ថា ទំនាក់ទំនង​រវាង​វប្បធម៌​ថៃ និង​វប្បធម៌​ខ្មែរ មាន​តាំងពី​បុរាណកាល។ លោក​ថា នៅ​ពេល​ដែល​អរិយធម៌​ខ្មែរ​រុងរឿង ថៃ​ក៏​ទទួល​រង​ឥទ្ធិពល​ពី​ខ្មែរ ហើយ​នៅ​ពេល​ដែល​ខ្មែរ​ចុះ​ទន់​ខ្សោយ ខ្មែរ​ក៏​ទទួល​រង​ឥទ្ធិពល​ពី​ថៃ​វិញ គឺ​មិន​មាន​ប្រទេស​ណាមួយ​លួច​ចម្លង​គ្នា​នោះ​ទេ។ តែ​លោក​បញ្ជាក់​ថា ថៃ​ទទួល​រង​ឥទ្ធិពល​ពី​អរិយធម៌​ខ្មែរ​ច្រើន​ជាងគេ មាន​ដូចជា​ភាសា សិល្បៈ និង​ក្បួនខ្នាត​ជាដើម។

ស្រដៀង​គ្នា​នេះ​ដែរ អ្នកស្រាវជ្រាវ​ការ​អភិវឌ្ឍ​សង្គម​បណ្ឌិត សេង សារី សង្កេត​ឃើញ​ថា វិវាទ​នៃ​ការ​ប្រើ​ឈ្មោះ​គុន​ខ្មែរ ឬមួយ​ថៃ និង​វប្បធម៌​នៃ​ប្រទេស​ទាំង​២​នេះ កើតឡើង​ដោយសារ​គំនិត​ជាតិនិយម និង​ដាន​ប្រវត្តិសាស្ត្រ។ លោក​យល់​ថា ដើម្បី​បញ្ចប់​វិវាទ​នេះ រដ្ឋាភិបាល​ប្រទេស​ទាំង​២ គួរ​រក​ដំណោះស្រាយ​កណ្ដាល​មួយ ដែល​ភាគី​ទាំង​២​អាច​ទទួល​យក​បាន។ លោក សេង សារី លើកឡើង​ថា ស្ថិត​ក្នុង​កាលៈទេសៈ​ដែល​ប្រទេស​ទាំង​២​កំពុង​នឹង​មាន​ការ​បោះឆ្នោត​ខាងមុខ​នេះ ពលរដ្ឋ​គួរ​យកចិត្តទុកដាក់​លើ​រឿង​នយោបាយ​វិញ។

ទោះជា​យ៉ាងណា អ្នកឃ្លាំមើល​នយោបាយ​អន្តរជាតិ សង្កេត​ឃើញ​ថា ទាំង​អ្នក​នយោបាយ​កម្ពុជា និង​អ្នក​នយោបាយ​ថៃ ប្រើប្រាស់​ជម្លោះ​វប្បធម៌​នេះ ដើម្បី​កេង​ចំណេញ​នយោបាយ តាមរយៈ​ការ​បង្វែរ​ស្ថានការណ៍ និង​ព្រឹត្តិការណ៍​សង្គម​។ ជាក់ស្ដែង​ប្រទេស​ទាំង​២​នេះ មាន​ស្ថានការណ៍​នយោបាយ​ស្រដៀង​គ្នា​ទាក់ទង​នឹង​ការ​ត្រៀម​ខ្លួន​រៀបចំ​ការ​បោះឆ្នោត៕

 

1 comment:

Anonymous said...

Khmer and Thai must find a compromise so that Kun Khmer and Muoy Thai can blossom to a greater extent.

The fight between Thoeun Theara and Saiyuk was a great fight. Thoeun Theara has displayed his great skill of using his elbows.

Khmer Prodal Serei at this time is much better than during Sihanouk and Lon Nol era. Notice that Cambodia did not have relation with Thai during Sihanouk era. We don't want to see the same problem again. That's why finding a way to live harmoniously with our neighbors is crucial.