Friday, 29 September 2017

ក្រុមប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​ថា រដ្ឋាភិបាល​អនុវត្ត​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​បាន​ល្អ​ក្នុង​រយៈពេល​ជាង​២០​ឆ្នាំ


Khmer Circle: Very good conclusion indeed. Even blatant violations of civil rights and grievous acts of national treason such as the giving away of land to the country's traditional land invaders for 99 years and the open-door policy on immigration are all in line with the Constitution ...


ដោយ អាស៊ីសេរី
2017-09-28

ក្រុមប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ។ រូប​ថត​ថ្ងៃ​ទី​០២ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០១៧។ RFA/Rann Samnang
ក្រុមប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ។ រូប​ថត​ថ្ងៃ​ទី​០២ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០១៧។ RFA/Rann Samnang
 RFA/Rann Samnang



ក្រុមប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ បាន​ប្រកាស​ថា រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​តែងតែ​គោរព​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​បាន​ល្អ ក្នុង​រយៈ​២៤​ឆ្នាំ ដើម្បី​ធានា​ឲ្យ​ប្រទេស មាន​សុខ​សន្តិភាព និង​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​ត្រឹមត្រូវ។ ក៏ប៉ុន្តែ មន្ត្រី​ជាន់ខ្ពស់​បក្ស​ប្រឆាំង និង​អ្នកវិភាគ​វិញ​មើល​ឃើញ​ផ្ទុយ​ពី​នេះ ពោល​គឺ​រដ្ឋាភិបាល​មិនបាន​អនុវត្ត​ស្របតាម​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​នោះ​ទេ ដោយ​ពួកគេ​អះអាង​ថា រដ្ឋាភិបាល បាន​បំផ្លាញ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ទៅវិញ​ទេ​ក្នុង​ការ​ដឹកនាំ​របស់​ខ្លួន។



អ្នកវិភាគ​នយោបាយ និង​គណបក្សប្រឆាំង ចាត់​ទុក​ការដឹកនាំ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​ដើរ​បញ្ច្រាស​ពី​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ដែល​ជា​ច្បាប់​កំពូល​របស់​ជាតិ ដែល​ស្ថាប័ន​នីតិប្រតិបត្តិ គ្រប់​ដណ្ដប់​លើ​ស្ថាប័ន​នីតិ បញ្ញត្តិ និង​តុលាការ។

ការ​លើក​ឡើង​បែបនេះ នៅ​ស្រប​ពេល​ក្រុម​ប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ដែល​ជា​ស្ថាប័ន​កំពូល​មួយ​មាន​ភារកិច្ច ធានា​ការពារ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ បាន​ប្រកាស​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៧​កញ្ញា​ថា រដ្ឋាភិបាល​ដឹកនាំ​ប្រទេស​គោរព​តាម មាគ៌ា​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ជានិច្ច។ ថ្ងៃទី២៤ កញ្ញា ឆ្នាំ​១៩៩៣ ជា​ថ្ងៃ​ដែល​ព្រះរាជក្រម​ប្រកាស​ឲ្យ​ប្រើ​ជា​ផ្លូវការ។ គិត​មកទល់​ថ្ងៃ​ទី​២៤ កញ្ញា ឆ្នាំ​២០១៧ ជា​ថ្ងៃ​គម្រប់​ខួប​នៃ​ការ​បង្កើត​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ២៤​ឆ្នាំ​ហើយ។

ប្រធាន​ក្រុម​តំណាងរាស្ត្រ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ លោក សុន ឆ័យ មានប្រសាសន៍ថា រដ្ឋាភិបាល ដឹកនាំ​ប្រទេស ដើរ​ផ្ទុយ​ពី​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ដោយ​លោក​បាន​លើក​យក​ករណី​ថ្មីៗ​នេះ ដែល​បាន​កើតឡើង ពោល​គឺ​ពលរដ្ឋ​បាន​បង់​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ក្នុង​ការ​បញ្ចេញមតិ​របស់​ខ្លួន សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​ធ្វើបាតុកម្ម សិទ្ធិ​ក្នុង ការ​ទទួល​ព័ត៌មាន និង​ផ្សព្វផ្សាយ អយុត្តិធម៌​សង្គម​ជាដើម​៖ «សិទ្ធ​សេរីភាព​របស់​ពលរដ្ឋ​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​មាន​លំនៅឋាន សិទ្ធិ​នេះ​មិន​ត្រូវ​បានការ​ពារ​ទេ ពួកគេ​ត្រូវ​បាន​គេ​ចាប់​ដាក់​ពន្ធនាគារ​ជាដើម»។

កម្ពុជា បាន​ក្លាយ​ជា​រដ្ឋ​ភាគី​នៃ​កតិកាសញ្ញា​អន្តរជាតិ ស្ដីពី​សិទ្ធិ​ពលរដ្ឋ និង​នយោបាយ កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​២៦ សីហា ឆ្នាំ​១៩៩២។ មាត្រា​៣១​នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ធានា​អនុសញ្ញា​នេះ​ថា ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​ច្បាប់​កម្ពុជា ហើយ​មាត្រា​ដទៃ​ទៀត​គូស​បញ្ជាក់​ឡើងវិញ ស្ដីពី​ការ​ប្ដេជ្ញា​ចិត្ត​របស់​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា ក្នុង​ការ​ធានា​ថា ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា ទាំងអស់​អាច​អាស្រ័យ​នូវ​សិទ្ធិ​ពលរដ្ឋ និង​សិទ្ធិ​នយោបាយ​របស់​ពួកគេ តាម​វិសាលភាព​ពេញលេញ​បំផុត​តាមតែ​អាច​ធ្វើ​ទៅ​បាន។

មាត្រា​៣៧ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ចែងថា សិទ្ធិ​ធ្វើ​កូដកម្ម និង​ធ្វើបាតុកម្ម​ដោយ​សន្តិវិធី ត្រូវ​យក​មក​អនុវត្ត​នៅ​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​នៃ​ច្បាប់។

ប្រធាន​ក្រម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ លោក អ៊ឹម ឈុនលឹម បាន​ប្រកាស​នៅ​ក្នុង​សន្និសីទ​ស្ដីពី សមិទ្ធផល​២៤​ឆ្នាំ នៃ​ការអនុវត្ត​រដ្ឋ​ធ​មនុញ្ញ​នៃ​ព្រះរាជណាចក្រ​កម្ពុជា ដើម្បី​រំលឹក​ខួប​ឆ្នាំ​ទី​២៤ នៃ​ទិវា​ប្រកាស​ឲ្យ​ប្រើ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ កាលពី​ព្រឹក​ថ្ងៃ​ទី​២៧ កញ្ញា ថា ចាប់ពី​ឆ្នាំ​១៩៩៣​មក គឺ​រដ្ឋាភិបាល រដ្ឋសភា និង​ព្រឹទ្ធសភា បាន​កសាង​មូលដ្ឋាន​គតិយុត្តិ បាន​៤៧០ ក្នុង​នោះ​ច្បាប់​ចំនួន​២៨១ និង​ផ្ដល់​សច្ចាប័ន​លើ​លិខិត​តូបករណ៍ និង​កិច្ចព្រមព្រៀង​អន្តរជាតិ​នានា​ចំនួន​១៨៩​ទៀត។

លោក បន្ថែម​ទៀត​ថា កម្ពុជា​មាន​ប្រព័ន្ធ​ច្បាប់ និង​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌ រឹងមាំ​មាន​ស្ថិរភាព អាច​ជឿ​ទុក​ចិត្ត​បាន តាម​មាគ៌ា​នៃ​នីតិរដ្ឋ និង​មាន​បរិមាណ និង​គុណភាព​សឹង​គ្រប់គ្រាន់ និង​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ ដើម្បី​ឆ្លើយតប​នឹង​សំណូមពរ នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ប្រទេសជាតិ។ លើស​ពី​នេះ​ទៀត កម្ពុជា​មាន​សុខ​សន្តិភាព​យ៉ាង​ពិត​ប្រាកដ ដែល​រដ្ឋាភិបាល​អភិវឌ្ឍ​សេដ្ឋកិច្ច​ប្រកបដោយ​ចិរភាព ក្នុង​ដំណើរ​ឆ្ពោះ​ទៅ​សម្រេច​យុទ្ធសាស្ត្រ​កាត់បន្ថយ​ភាព​ក្រីក្រ ដែល​ជា​ភារកិច្ច​ចម្បង​មួយ​របស់​រាជរដ្ឋាភិបាល ក្នុង​ការ​ទទួលខុសត្រូវ​ចំពោះ​សង្គម។

ទោះជា​មានការ​អះអាង​បែបនេះ​ក្ដី អ្នកវិភាគ​ឯករាជ្យ លោក បណ្ឌិត ឡៅ ម៉ុងហៃ លើក​ឡើង​ថា រដ្ឋាភិបាល​ប្រើប្រាស់​កងកម្លាំង​របស់​ខ្លួន ហួសហេតុ ដូចជា ការ​ចាប់ចង​តំណាងរាស្ត្រ សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា​ទាំង​មាន​អភ័យឯកសិទ្ធិ ការ​វាយ​ដំ​តំណាងរាស្ត្រ​ទាំង​កំរោល ការ​បិទ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ការ​បិទ​សិទ្ធិ​ពលរដ្ឋ​ធ្វើ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ភ័យខ្លាច ការ​បាញ់​សម្លាប់​មនុស្ស​ក្រៅ​ប្រព័ន្ធ​ច្បាប់ តុលាការ​មិន​ឯករាជ្យ ពលរដ្ឋ​ជាច្រើន​រង​នូវ​ភាព​អយុត្តិធម៌​សង្គម ដែល​សិទ្ធិ​ទាំងនេះ ត្រូវ​បាន​ធានា​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ៖ «ដូចជា​តំណាងរាស្ត្រ​បាន​សរសេរ​លិខិត​កោះហៅ​រដ្ឋមន្ត្រី និង​នាយករដ្ឋមន្ត្រី​មក​សួរ​នាំទៅ​រដ្ឋសភា​ជាដើម តែ​មិន​ត្រូវ​បាន​មក​ឆ្លើយ​ទេ នេះ​ជា​ការ​រំលោភ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ»។

ក្រៅ​ពី​នេះ​ទៀត សហគមន៍​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ បាន​រិះគន់​រដ្ឋាភិបាល​ចំពោះ​ការប្រើប្រាស់​តុលាការ ជា​ឧបករណ៍​នយោបាយ​របស់​ខ្លួន ដោយ​ទាំង​កងកម្លាំងប្រដាប់អាវុធ និង​តុលាការ ដើម្បី​ចាត់ការ អ្នក​រិះគន់​របស់​ខ្លួន ក្រោម​ហេតុផល​ថា អនុវត្ត​ច្បាប់។

ជំពូក​ទី​១១ ក្នុងចំណោម​ជំពូក​ទាំង​១៦ ដែល​មាន​ចែង​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ គឺ​និយាយ​ពី​អំណាច​របស់​តុលាការ។ មាត្រា ១២៨ និង​មាត្រា ១២៩ ថ្មី កំណត់​ថា អំណាច​តុលាការ​ជា​អំណាច​ឯករាជ្យ។ អំណាច​តុលាការ​ធានា​រក្សា​អនាគត និង​ការពារ​សិទ្ធិ​សេរីភាព​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ។ ចៅក្រម​ត្រូវ​បំពេញ​ភារកិច្ច​នេះ ដោយ​គោរព​ច្បាប់​យ៉ាង​ម៉ឺងម៉ាត់ និង​ឲ្យ​អស់ពីដួងចិត្ត ព្រមទាំង​សម្បជញ្ញៈ​របស់​ខ្លួន។

ក៏ប៉ុន្តែ​សម្រាប់​ការអនុវត្ត​ជាក់ស្ដែង​វិញ សម្រាប់​ក្រុម​ឃ្លាំមើល​ពី​បញ្ហា​សង្គម និង​សហគមន៍​អន្តរជាតិ​មើល​ឃើញ​ថា ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​នៅ​កម្ពុជា ក្នុង​រយៈពេល ២៤​ឆ្នាំ​មកនេះ មានការ​ឆ្លើយតប​តិចតួច​នៅឡើយ​ដល់​ជនរងគ្រោះ​។ ការ​ជំនុំ​ជម្រះ​កម្រ​ទទួល​បាន​យុត្តិធម៌​ណាស់ ប្រសិនបើ​គេ​ពុំបាន​បើកផ្លូវ​ជាមុន​ក្នុង​ការចរចា ឬ​ហៅ​តាម​មួយ​បែប​ទៀត​ថា រត់​ការ​ក្នុង​សំណុំរឿង​ទោះជា​ប្រភេទ​សំណុំរឿង​ព្រហ្មទណ្ឌ ឬ​ជា​សំណុំរឿង​រដ្ឋប្បវេណី។

ចាប់​តាំង​ឆ្នាំ​១៩៩៣ មកដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ សភា​បាន​ធ្វើ​វិសោធនកម្ម​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ចំនួន ៦​លើក និង​ដាក់​បន្ថែម​មួយ​លើក។ លើក​ទី​១ ឆ្នាំ​១៩៩៤ ត្រង់​ចំណុច​ការផ្ទេរសិទ្ធិ​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ពេល​ទ្រង់​អវត្តមាន​។ លើក​ទី​២ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៩ ស្ដីពី​ការ​បង្កើត​ស្ថាប័ន​ព្រឹទ្ធសភា​។ មួយ​លើក​ទៀត គឺ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០០១ គឺ​ព្រះមហាក្សត្រ​ទ្រង់​បង្កើត និង​ប្រទាន​គ្រឿង​ឥស្សរិយយស​ជាតិ។ ចំណែក​ពីរ​លើក​ទៀត​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០០៥ និង​២០០៦ គឺ​បាន​កែប្រែ​ត្រង់​ចំណុច​កូរ៉ុម​ប្រជុំ និង​សំឡេង​អនុម័ត​របស់​រដ្ឋសភា ព្រឹទ្ធសភា។

រីឯ​ការ​កែប្រែ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០០៨ គឺ​ការផ្លាស់ប្ដូរ​ប្រព័ន្ធ​គ្រប់គ្រង​រដ្ឋបាល។ ដោយឡែក​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០០៤ គឺ​នៅ​ជិត​មួយ​ឆ្នាំក្រោយ​ការ​ជាប់​គាំង​នយោបាយ ការបោះឆ្នោត តំណាងរាស្ត្រ​បក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច បាន​ធ្វើ​ធម្មនុញ្ញ​បន្ថែម​ខ្លី​មួយ​មាន ៧​មាត្រា​។ ធម្មនុញ្ញ​បន្ថែម​នោះ​គឺ​មាន​គោលដៅ​ធានា​អោយ​ស្ថាប័ន​ជាតិ មានដំណើរ​ការ​ជា​ប្រក្រតី ពោល​គឺ ការបោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​ក្បាលម៉ាស៊ីន​ដឹកនាំ​សភា និង​រដ្ឋាភិបាល​ជា​កញ្ចប់ ដែល​មាន​លោក ញឹក ប៊ុនឆៃ ជា​ប្រមុខ​រដ្ឋ។

លោក សុន ឆ័យ បញ្ជាក់​ថា ការ​វិសោធនកម្ម​ធម្មនុញ្ញ​បន្ថែម​នេះ​ហើយ ជា​ការ​ធ្វើ​វិសោធនកម្ម​ដ៏​អាក្រក់​ជាទីបំផុត។

ចំពោះ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​វិញ ទោះជា​ស្ថាប័ន​ជាតិ​កំពូល​ដែល​មាន​ចែង​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ឆ្នាំ​១៩៩៣ មាន​សមត្ថ​កិច្ចធានា ការពារ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ បកស្រាយ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ និង​ច្បាប់​ដែល​សភា​បាន​អនុម័ត និង​ព្រឹទ្ធសភា​បាន​ពិនិត្យ​ចប់​សព្វគ្រប់ ព្រមទាំង​មាន​សិទ្ធិ​ពិនិត្យ​និង​សម្រេច​អំពី​ករណី​វិវាទកម្ម ទាក់ទង​និង​ការបោះឆ្នោត​ជ្រើសតាំង​តំណាងរាស្ត្រ និង​ការបោះឆ្នោត​ជ្រើសតាំង​សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា​ក្ដី ប៉ុន្តែ​ស្ថាប័ន​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​នេះ នៅតែ​មិន​ឯករាជ្យ។

លោក​បណ្ឌិត ឡៅ ម៉ុងហៃ បញ្ជាក់​ថា មូលហេតុ​ដែល​សមាជិក​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​មិន​ឯករាជ្យ នោះ ដោយសារតែ​សមាជិក​ទាំងនោះ មួយ​ចំនួន​ជា​សមាជិក​គណបក្ស​កាន់​អំណាច។

ការសិក្សា​ពី​ឯកសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៃ​ប្រទេស​នីមួយៗ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ធ្វើឡើង​តម្រូវ​តាម​សេចក្ដី​ត្រូវ​ការ​ចាំបាច់​សម្រាប់​ប្រជាជាតិ​នីមួយៗ ហើយ​មិន​អាច​ផ្ដាច់​ចេញ​ដាច់​ស្រឡះ​ពី​វប្បធម៌​ប្រពៃណី​និង​ទំនៀមទម្លាប់​នៃ​ប្រជាជាតិ​ឡើយ។ ឧទាហរណ៍​ដូចជា​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ខ្មែរ​សព្វថ្ងៃ ហាម​មិន​ឲ្យ​មានទោស​ប្រហារជីវិត​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ជាដើម។

រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​នៃ​ប្រទេស​ខ្លះ ផ្ដើម​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ជំពូក​ទី​១ និយាយ​អំពី​សិទ្ធិមនុស្ស​ជា​ពលរដ្ឋ និង​មិនមែន​ប្រជាពលរដ្ឋ ហើយ​និង​ច្បាប់ មាន​ដូចជា​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ចក្រភព​អង់គ្លេស​ជាដើម។

រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ប្រទេស​ខ្លះ ផ្ដើម​ឡើង​ក្នុង​ជំពូក​ទី​១ និយាយ​អំពី​អំណាច​នីតិប្បញ្ញត្តិ គឺ​សភាជាតិ មាន​ដូចជា រដ្ឋធម្មនុញ្ញ សហរដ្ឋអាមេរិក​ជាដើម។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ប្រទេស​ខ្លះ​ទៀត ផ្ដើម​ឡើង​ក្នុង​ជំពូក​ទី​១ និយាយ​អំពី​អធិបតេយ្យ មាន​ដូចជា រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​នៃ​សាធារណរដ្ឋ​សង្គមនិយម​វៀតណាម និង​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ជាដើម។ មាន​ប្រទេស​ខ្លះ​ទៀត ដូចជា​ប្រទេស ថៃ ជាដើម រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​របស់​ថៃ​ផ្ដើម​ក្នុង​ជំពូក​ទី​១ និយាយ​អំពី​អង្គ​ព្រះមហាក្សត្រ។

អ្នកច្បាប់​អះអាង​ថា បញ្ហា​សំខាន់​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​បិទ​សិទ្ធិ​មិន​ឲ្យ​មានការ​ជួបជុំគ្នា ការ​ចាប់ចង​សកម្មជន​ដីធ្លី សកម្មជន​បក្ស​ប្រឆាំង ការ​ចាប់ចង​សមាជិកសភា ព្រឹទ្ធសភា និង​ការ​ចាប់ចង​មេ​បក្ស​ប្រឆាំង លោក កឹម សុខា ក្រោម​ហេតុផល​អនុវត្ត​ច្បាប់​នោះ ដោយសារតែ​រដ្ឋាភិបាល​ភ័យខ្លាច​ប្រជាពលរដ្ឋ ទាមទារ​ឲ្យ​លោក​ចុះ​ចេញពី​តួនាទី ពីព្រោះ​រដ្ឋាភិបាល​បាន​ឃើញ​បទពិសោធន៍​នៅ​ប្រទេស​ប៉ែក​មជ្ឈិមបូព៌ា នៅ​ខណៈ​មេដឹកនាំ​ប្រទេស​បង្ក​ឲ្យ​មាន​វិបត្តិ​សង្គម​ជាច្រើន​កើតឡើង ហើយ​រដ្ឋាភិបាល តែង​ចោទប្រកាន់​ចំពោះ ក្រុម​ជួបជុំគ្នា​ទាំងនោះ ថា ជា​ក្រុម​ចង់​ធ្វើ​បដិវត្ត​ពណ៌ ចង់​ផ្ដួល​រំលំ​រដ្ឋាភិបាល​ជាដើម៕

No comments: